تلفن دقیقه ۹۰ اوباما به روحانی/ لبخند ایرانی به آمریکایی‌ها در نیویورک
 
وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

پاسخ ۶ ماه پیش رهبر انقلاب به سخنان اوباما

اوباما در حالی از عدم خواست آمریکا برای تغییر نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گوید که پیش از این پاسخ خود را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده است.

روزنامه کیهان نوشت:
 باراک اوباما عصر سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل درباره ارتباط با ایران تصریح کرد: «من برای رئیس جمهور روحانی نوشتم که ما می‌خواهیم این مسئله از طریق صلح‌آمیز رفع شود اما اجازه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌دهیم. ما به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم.»

اوباما در حالی از عدم خواست آمریکا برای تغییر نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گوید که پیش از این پاسخ خود را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اول فروردین ماه سال جاری دراین‌باره فرمودند: «یک مطلب این است که آمریکایی‌ها مرتب پیغام می‌دهند – گاهی می‌نویسند، گاهی پیغام می‌دهند – که ما قصد تغییر نظام اسلامی را نداریم؛ به ما اینجور می‌گویند. جواب این است که ما نگران این نیستیم که شما قصد تغییر نظام اسلامی را داشته باشید یا نداشته باشید، که حالا هی اصرار می‌کنید که ما این قصد را نداریم. آن روزی هم که شما قصد تغییر نظام اسلامی را داشتید و این را به صراحت اعلام کردید، هیچ کاری نتوانستید انجام دهید، بعد از این هم نخواهید توانست انجام دهید.»

 لبخند ایرانی به آمریکایی‌ها در نیویورک

روزنامه آرامان روابط عمومی نوشت: جلسه‌ای ‌که در آن شش قدرت بزرگ جهانی در سطح وزرای خارجه در آن شرکت کنند بی‌گمان جلسه مهم و مورد توجهی است. به نشست روز گذشته ایران و ۱+۵ اشاره می‌کنیم جلسه‌ای ‌که نه مردم ایران که تمامی سیاستمداران جهان از شرق تا غرب با دقت نظر به آن معطوف شده و پیگیر اخبار و حواشی‌اش بودند. از سوی دیگر این جلسه یک حاشیه پررنگ دیگر هم داشت. برای اولین بار پس از ۳۵ سال وزرای خارجه ایران و ایالات متحده پشت یک میز مذاکره نشستند. نشست پشت درهای بسته برگزار شد و همگان منتظر خروجی آن بودند. به هنگامه‌ای ‌که خبرنگاران اجازه یافتند تا از این جلسه عکس بگیرند یک نکته جالب را توانستند شکار کنند. جان کری در سمت راست محمد جواد ظریف نشسته و پشت او حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور قرار داشت. نکته آن که این همنشینی تنها به این چینش منحصر و محدود نشده و وزیر خارجه ایران به شکل رسمی اعلام داشت که در حاشیه جلسه و به درخواست جان کری این دو لحظاتی به طور خصوصی به گفت‌وگو نشسته‌اند.

نقش علیخانی در تنش‌آفرینی دیدار با هاشمی

به گزارش روزنامه تهران امروز، محمدرضا تقوی‌فرد، مدیرمسئول روزنامه خورشید در گفت‌وگو با فارس با اشاره به دیدار دو روز گذشته جمعی از فرزندان شاهد و ایثارگر با هاشمی‌رفسنجانی، اظهار داشت: در این جلسه که دیدار فرزندان شاهد و ایثارگر بود، مهمانان از قبل با کارت‌های مخصوص دعوت شده بودند، حاضران که فرزندان شهدا بودند، پیشانی‌بندهایی با نوشته‌های «لبیک یا خامنه‌ای» و چفیه توزیع کردند و فضا در حسینیه جماران، در ابتدا یک فضای معنوی شد.

وی که خود نیز در این جلسه حضور داشته است، یادآورشد: وقتی مراسم شروع شد آقای (قدرت‌الله) علیخانی گفت که من خودم مسئولیت برنامه‌ریزی این دیدار را بر عهده می‌گیرم. قرار بود دکلمه‌ای درباره امام(ره) و شهدا خوانده شود که آقای علیخانی گفت این مورد حذف شود، به تفاهم رسیدند تا سه نفر از فرزندان شهدا صحبت‌هایی داشته باشند.

هنگام مراسم، عده‌ای با اتوبوس برای حضور در این جلسه آمدند که البته چون کارت دعوت نداشتند، از ورودشان جلوگیری شد اما آقای علیخانی شخصا تلاش زیادی کرد و نهایتا با رایزنی توانست آنها را وارد حسینیه کند.این افراد ظاهرا عده‌ای از استان‌های خوزستان و لرستان بودند که وارد جلسه شدند و برای ما که رسانه‌ای هستیم، روشن بود که این کار، یک اقدام کاملا سازماندهی شده است. آقای علیخانی ادامه برنامه را به دست افرادی سپرد که صحبت‌هایشان مایه تأسف است، در روزی که به نام شهداست، شروع به کف و سوت و هلهله کردند و در محل حسینیه جماران، صحبت از آزادی سران فتنه شد.

مهمترین دستاورد سفر روحانی/ مراقب لابی عرب‌ها و صهیونیست‌ها باشیم

روزنامه آرامان روابط عمومی طی یادداشتی به قلم سخنگوی وزارت خارجه در زمان اصلاحات نوشت: مهم‌ترین دستاورد یا شاخص‌ترین سفر روحانی تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی دنیا به وسیله دیپلماسی عمومی بود که توسط تیم روحانی انجام گرفت. یک آفت بزرگ هم که این سفر و دستاورد‌های آن را تهدید می‌کند تلاش لابی صهیونیستی و اقلیت جنگ طلبان کنگره آمریکاست. البته نباید به نقش منفی کشورهای مرتجع منطقه بی‌توجه بود. برخی از کشورهای عربی از ته دل نسبت به اتفاقات افتاده در نیویورک برای تیم ایرانی خوشحال نیستند ومسلما از لابی خود برای تحت فشار قرار دادن ایران و کم‌اثر کردن دستاورد‌های سفر نیو‌یورک بهره خواهند گرفت.

بازتاب گسترده جعل اظهارات روحانی

تهران امروز نوشت: روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در یادداشتی با تیتر «انکار هولوکاست در ترجمه» ضمن اشاره به تحریف سخنان رئیس‌جمهور ایران نوشت: «توضیح درباره این ترجمه را به سی‌ان‌ان واگذار می‌کنیم و این شبکه خبری باید توضیح دهد که چرا می‌خواست آقای روحانی را صلح‌طلب‌تر از آنچه هست، جلوه دهد. اما در همین حال، امتیازهای صداقت را باید به خبرنگاران خبرگزاری فارس داد.» روزنامه واشنگتن‌پست، روزنامه واشنگتن‌تایمز، شبکه خبری فاکس‌نیوز، روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف، روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست، روزنامه اسرائیلی هاآرتص، شبکه خبری راشاتودی، نشریه آمریکایی پولیتیکو، پایگاه خبری المانیتور، شبکه خبری العربیه و خبرگزاری رویترز و خبرگزاری آسوشیتدپرس تنها بخشی از رسانه‌هایی بودند که این جعل خبر از سی‌ان‌ان را انعکاس دادند. طبق آنچه در این گزارش آمده اظهاراتی که حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به کریستین امان‌پور، خبرنگار سی‌ان‌ان درباره هولوکاست مطرح کرده به صورتی تحریف شده و با حذف و اضافات و با ترجمه‌های دارای ایرادهای محتوایی عمده انعکاس یافته است.

 تلفن دقیقه ۹۰ اوباما به روحانی

اعتماد نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، در تماس تلفنی با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، با وی گفت وگو کرد. به گزارش تسنیم در حالیکه رییس جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، این تماس برقرار شد و طرفین پیرامون مسایل مختلف با یکدیگر گفت وگو کردند. در این گفت وگوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته‌ای تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه‌ای مورد توجه قرار دادند. در این گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا، همچنین وزرای امور خارجه خود را مامور کردند تا زمینه همکاری‌های لازم را هر چه زودتر فراهم آورند. به گزارش منابع خبری، انجام این گفت‌وگوی تلفنی که با تماس اوباما شکل گرفت، ساعاتی بعد در «توییتر» دو رییس‌جمهور تایید شد. همچنین در پایان مکالمه روحانی با گفتن Have a nice day و اوباما با بیان واژه «خداحافظ» با یکدیگر وداع کردند.

کاخ سفید لفاظی می‌کند

کیهان نوشت: چند روز مذاکره و جلسه فشرده رئیس‌جمهور محترم و هیأت همراه با مقامات عالی‌رتبه جهان، به هفته‌ها پیش‌بینی و گمانه‌زنی‌ها پایان داد و سخنان دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی درباره تحریم‌های ظالمانه و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، مواضع اصولی نظام در این حوزه‌ها را پیش چشم جهانیان قرار داد. در داخل و خارج، آنها که باج دادن ایران را در پوشش تنش‌زدایی آرزو می‌کردند از صراحت و قاطعیت دکتر روحانی خرسند نشدند. خصوصاً آنها که برای یک دیدار اتفاقی مدتها برنامه‌ریزی می‌کردند!

اما ایران و سخنان رئیس جمهورش یک طرف ماجرا هستند و طرف دیگر این ماجرا آمریکا است که باید دید آنها چه مقدار حاضر به نزدیکی به ایران و اصلاح گذشته و گفتگو براساس احترام متقابلند؟ آنچه اوباما در سخنرانی‌اش در اجلاس سران بیان کرد را به یقین می‌توان موضع نهایی و آشکار آمریکا در برابر ملت ایران دانست. سخنانی که در آن هیچ نشانه‌ای از نرمش یا احترام به حقوق مشروع و مسلم ملت ایران دیده نشد و ثابت کرد که سردمداران کاخ سفید، به جز تظاهر و لفاظی، گام عملی دیگری برنداشته‌اند.

 هاشمی: اگر ۸سال گذشته نبود امروز جزو کشورهای مقتدر بودیم

روزنامه شرق نوشت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی موفقیت هیات ایرانی در نیویورک را نصرت‌ الهی خواند و گفت: اگر کمی صبر کنیم، به نصر نهایی که خداوند به ما وعده داده است می‌رسیم و به‌زودی نصر الهی برای ما محسوس‌تر می‌شود. به گزارش ایسنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران که در حسینیه جماران برگزار شد، با اشاره به موفقیت هیات ایرانی در نیویورک گفت: این موفقیت که اوباما از رییس‌جمهوری ما تقاضای ملاقات کند و رییس‌جمهور بگوید هنوز برای ملاقات زود است و بگذارید زمینه آماده‌تر شود و اقداماتی کنیم که به‌تدریج ملاقات را انجام دهیم، همان نصری است که خداوند به ما وعده داده بود.

طلسم شکست

روزنامه بهار نوشت: طلسم شکسته شد. در روز مذاکره، رایزنی و تبیین دیدگاه جدید جمهوری ‌اسلامی، ایران و آمریکا با یکدیگر مذاکره کردند؛ پس از ۳۴سال و با محوریت بررسی اختلافات دوجانبه. دیروز دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در چند جبهه درگیر بود؛ محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس در جبهه مذاکرات هسته‌ای، در دو بعد سیاسی و فنی و حقوقی و حسن روحانی در جبهه رایزنی و تبیین دیدگاه دولت جدید ایران با حضور در جمع اعضای انجمن آسیایی شورای روابط بین‌الملل آمریکا. در این روز، وزرای خارجه جمهوری‌اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی ایران پشت یک میز، شانه به شانه هم نشستند تا هم به راه‌حلی برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای ایران دست پیدا کنند و هم طلسم مذاکره میان دو کشور را بشکنند. «ظریف» و «کری» طلسم را شکستند؛ هم طلسم حضور مقامات ارشد دو کشور در مذاکرات چندجانبه با محوریت بررسی اختلافات دوجانبه و هم طلسم مذاکره دوجانبه. با شکستن طلسم مذاکرات میان ایران و آمریکا، تابو مذاکرات هم شکسته شد. دیگر برای دو کشور انجام گفت‌وگوهای دوجانبه تابو نیست.

ایران و آمریکا این را مرهون «دیدار تاریخی» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری‌اسلامی ایران و جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در روز جمعه و پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هستند. همیشه برداشتن گام نخست سخت است؛ اصلا هر کاری ابتدایش سخت و همراه با شک و تردید فراوان است. گام نخست نیازمند عزم و اراده جدی است. در این سال‌ها به دلیل نبود چنین عزم و اراده‌ای ایران و آمریکا در برداشتن نخستین گام ناتوان بودند. اما تدبیر دولت حسن روحانی، دولت باراک اوباما را هم وادار کرد عزم و اراده خود برای برداشتن گام نخست را با اعزام جان کری وزیر خارجه آمریکا به دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵  تقویت کند.

ایستادگی جمهوری اسلامی در قضیه سوریه، معادلات را تغییر داد

Posted: 27 Sep 2013 11:28 AM PDT

مقامات آمریکایی که برای حمله به سوریه، آتش تندی داشتند، با ارائه طرح نظارت بین المللی بر سلاح های شیمیایی سوریه و پذیرش آن از سوی این کشور، اعلام کردند که فعلاً از حمله نظامی منصرف شده اند. این طرح که موسوم به طرح واشنگتن – مسکو شده است، به عقیده بسیاری از کارشناسان محصول همفکری آمریکایی ها و روس هاست و هدف آن هم تضعیف قدرت بازدارندگی دولت سوریه در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی است. البته عقب نشینی آمریکایی ها از حمله نظامی، دستاورد بزرگ و مهمی برای محور مقاومت به حساب می آید. در گفتگو با آقای حسین شیخ الاسلام، که از دیپلمات های با سابقه و کهنه کار جمهوری اسلامی می باشند، به بررسی ابعاد مختلف این طرح و همچنین نقش جمهوری اسلامی ایران در عقب نشینی آمریکایی ها پرداخته ایم.

در ابتدای گفتگو بفرمایید که تحلیل شما از اهداف طرح موسوم به طرح واشنگتن – مسکو برای خلع سلاح شیمیایی سوریه چیست؟
نکته مهمی که در تحلیل ها باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که اساساً هدف اصلی آمریکا در منطقه خاورمیانه، تقویت رژیم صهیونیستی است. در موضوع سوریه، نیز طرح حمله نظامی و مباحث پیرامون آن با همین هدف اصلی مطرح شد. آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال این بودند که توانایی ارتش، دولت و ملت سوریه را که تهدیدی بر علیه این رژیم بود، از بین ببرند. در موضوع خلع سلاح شیمیایی سوریه نیز تا حدی موفق شدند و سوریه به صورت یکطرفه دارد خلع سلاح می شود. در صورتی که اگر قرار باشد سوریه خلع سلاح شود، در مقابل اسرائیل هم باید سلاح های کشتار جمعی خود را تحویل دهد.

ما شاهد بودیم که آمریکایی ها از تصمیم جدی خود برای حمله نظامی به سوریه عقب نشینی کردند. به نظر شما این اتفاق چه دستاوردهایی برای سوریه به همراه داشته است؟
البته از نظر تاکتیکی، پذیرش نظارت بین المللی بر سلاح های شیمیایی از سوی سوریه، یک پیروزی برای این کشور به حساب می آید. چون از یک طرف، آمریکایی ها قصد داشتند حمله کنند و با این پذیرش، آمریکایی ها دیگر توجیهی برای حمله ندارند. از طرف دیگر، از این به بعد اگر سلاح شیمیایی استفاده شود، کاملاً مشخص است که از سوی گروه های تروریستی و تکفیری استفاده شده زیرا سلاح های دولت سوریه تحت نظارت بین المللی قرار دارد. این در حالی است که گروه های تروریستی نیاز شدیدی به استفاده از سلاح های شیمیایی دارند، زیرا در میدان نبرد نسبت به ارتش سوریه برتری ندارند و در موضع ضعف هستند. واقع امر این است که اوباما می خواست به سوریه حمله کند و علتش هم این بود که تروریست ها در میدان مبارزه چیزی در دست نداشتند و اصطلاحاً قافیه را باخته بودند. به همین دلیل هم نمی خواستند مذاکرات ژنو ۲ را آغاز کنند. البته با توجه به اینکه اسرائیل سلاح های اتمی در اختیار دارد، خلع سلاح شیمیایی سوریه به نوعی بازدارندگی این کشور را در مقابل اسرائیل تضعیف می کند.

شما به پیروزی های نظامی ارتش سوریه در مقابل تروریست ها اشاره کردید، رمز موفقیت ارتش سوریه چه بود؟
یکی از اقدامات ارزشمند و قابل توجه ارتش و دولت سوریه این بوده که هر گاه ارتش منطقه ای را آزاد می کرد، از اهالی همان محل یک نیروی دفاع مردمی شبیه بسیج سازماندهی می کرد و همین نیرو از محله خود حفاظت می کرد. وجود این نیرو مانع از برگشت و فعالیت مجدد تروریست ها در مناطق آزاد شده می شود. این بسیجی ها در میان مردم خیلی عزیز و محبوب شده اند زیرا مردم می بینند که این نیرو محله آنها را از درگیری ارتش و تروریست ها حفظ می کنند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که آمریکایی ها پس از ضعیف قدرت بازدارندگی دولت سوریه، مجدداً حمله به این کشور را در دستور کار قرار می دهند. تحلیل شما در این رابطه چیست؟
بر اساس منشور ملل متحد استفاده از زور و حتی تهدید به استفاده از آن ممنوع است. آمریکایی ها دارند رفتار خلاف قواعد و حقوق بین الملل انجام می دهند و به این کار افتخار هم می کنند. آقای اوباما می گوید که اگر ما این تهدید را نمی کردیم، سلاح های شیمیایی سوریه جمع نمی شد. در آینده هم هر اقدامی ممکن است اتفاق بیفتد. آمریکایی ها سال ۲۰۰۷ تعهد دادند که خلع سلاح شیمیایی شوند. این مهلت را تا سال ۲۰۱۲ تمدید کردند. از آوریل ۲۰۱۲ تا الآن اصلاً مهلتی هم نگرفته اند و اصلاً به آن تعهدی که داده اند، عمل نمی کنند. آمریکایی ها خلاف کار، دروغگو و زورگو هستند و هر کاری در قاموس آنها ممکن است اتفاق بیفتد.

نقش جمهوری اسلامی ایران را در قضیه سوریه و عقب نشینی آمریکا از بحث حمله نظامی چگونه می بینید؟
نکته مهمی است که باید خیلی به آن توجه کرد. اگر تروریست ها و مزدوران آمریکا در سوریه به اهداف خود رسیده بودند، چه نیازی وجود داشت که آمریکا بخواهد تهدید به حمله نظامی کند. همین که آمریکا تهدید می کند، نشان دهنده این است که نتوانسته به اهداف خود برسد و محور مقاومت پیروز شده است. از اول قضیه سوریه که دو سال و نیم پیش بود، جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کرد، آن هم در شرایطی که سایر طرف ها وا داده بودند. جمهوری اسلامی اعلام کرد که طرف های خارجی نباید برای سوریه تصمیم بگیرد، اصلاحات باید صورت بگیرد و گفتگوهای سوری – سوری باید آغاز شود، صندوق رأی باید تعیین کننده سرنوشت سوریه باشد و مردم این کشور باید تصمیم بگیرند. 
اول قضیه، روس ها و چینی ها اصلاً به میدان نیامدند. وقتی به قضیه لیبی نگاه کنیم، می بینیم که روس ها و جینی ها با اینکه می دانستند آمریکا می خواهد از قطعنامه شورای امنیت سوء استفاده و به لیبی حمله کند، به قطعنامه رأی مثبت دادند. یعنی تا این حد ضعیف شده بودند. ولی الآن روسیه موضع قدرتمندی در قضیه سوریه دارد، روسیه یک بازیگر تعیین کننده است و با قدرت و با وزن یکسان در مقابل آمریکا حاضر می شوند. حتی گفته می شود که پوتین با ارائه این طرح نظارت بر سلاح های شیمیایی، اوباما را از مشکلات داخلی نجات داد. قطعاً اگر ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در موضوع سوریه نبود، این وضعیت برای روس ها پیش نمی آمد. 

 

منبع: مشرق


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.