وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

متن سخنرانی حضرت زینب (س) در شام

Posted: 15 Nov 2013 06:48 PM PST

Zeynab-Bente-Ali-By-RGپس از شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ در روز دهم محرم سال ۶۱ هـ .ق اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و حرم امام به اسارت دشمن درآمدند.

در بامداد دوازدهم محرم خاندان رسول اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ به رهبری زینب کبری ـ سلام الله علیها ـ و امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ از کربلا بطرف کوفه حرکت کردند. پس از ورود به کوفه، و خوشحالی درباریان و ابن زیاد و گرفتن مراسمی به خاطره پیروزی، به طرف شام، محل استقرار یزید حرکت نمودند. وقتی سر حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش و اسراء در مقابل یزید حاضر شدند، تشریفات درباری به همان فراوانی بارگاه ابن زیاد انجام شد. «زحر بن قیس که کاروان را به عنوان نماینده ابن زیاد هدایت می کرد سخنرانی طولانی ایراد کرد و در آن به شرح چگونگی شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش پرداخت.»

سپس از میان مردم، بعضی ها نسبت به اسارت خاندان نبوت اعتراض کردند و یزید ساکت و جوابی نداد. وقتی بزرگان و سران اهل شام که یزید به مناسبت پیروزی خود، دعوت کرده بود، حاضر شدند، اسراء و سرهای مقدس را نیز به مجلس آوردند. [۱]

پس از درخواست مرد سرخ پوستی از اهل شام برای کنیزی گرفتن فاطمه دختر حسین ـ علیه السّلام ـ از یزید،[۲] و جلوگیری زینب ـ سلام الله علیها ـ از این کار و گفتگوهای تند بین یزید و ایشان و زدن چوب خیزران بر لبهای مبارک امام ـ علیه السّلام ـ بود که حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ برخاست و خطبة‌ آتشینی ایراد کردند.

متن عربی این خطبه که در لهوف آمده است این چنین است:

«فقامت زینب بنت علی ـ علیه السّلام ـ و قالت: الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آله اجمعین. صدق الله کذلک یقول: «ثم کان عاقبة الذین اساءا السوی ان کذبوا بآیات الله و کانوا بها یستهزؤون» (سورة روم، آیة ۱۰). اظننت یا یزید ـ حیث اخذت علینا اقطار الارض و آفاق السماء فاصبحنا نساق کما تساق الاماء ـ ان بناء علی الله هواناً و بک علیه کرامة!! و ان ربک لعظیم خطرک عنده!! فشمغت بانفک و نظرت فی عطفک، جذلا مسرورا، حین رایت الدنیا لک مستوسقة، و الامور متسقة و حین صفالک ملکنا سلطاننا، فمهلا مهلا، انیست قول الله عزوجل: «و لا یحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیر لانفسهم انما نملی لهم لیزدادوا اثما و لهم عذاب مهین» (سوره ‌آل عمران، آیة ۱۷۸). 
امن العدل یابن الطلقاء تخدیرک اماء ک و نساءک و سوقک بنات رسول الله سبایا؟! قد هتکت ستورهن، و ابدیت وجوهَهُنَّ، تحدوبهن الاعداء من بلد الی بلد، و یستشرفهن اهل المنازل و المناهل، و یتصفح وجوههن القریب و البعید، و الدنی و الشریف، لیس معهن من رجالهن ولی، و لا من هماتهن حمی، و کیف ترتجی مراقبة من لفظ فوه اکباد الاذکیاء، و نبت لحمد بدماء الشهداء؟! و کیف یستظل فی ظللنا اهل البیت من نظر الینا بالشنف و الشنآن و الإحن و الاضغان؟! ثم تقول غیر متاثم و لامستعظم: فاهلوا استهلوا فرحا. ثم قالوا: یا یزید لا تشل.

منتحیاً علی ثنایا ابی عبدالله ـ علیه السّلام ـ سید شباب اهل الجنة تنکتها بمخصرتک. و کیف لا تقول ذلک، و قد نکات القرحة، و استاصلت الشافة، باداقتک دماء ذریة محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ و نجوم الارض من ‌آل عبدالمطلب؟! و تهتفُّ باشیاخک، زعمت انک تنادیهم! فلترون و شیکاً موردهم، و لتودن انک شللت و بکمت و لم تکن قلت ما قلت و فعلت ما فعلت. اللهم خذ بحقناه و انتقم ممن ظلمنا، و احلل غضبک بمن سفک دماءنا و قتل حماتنا.

فوالله مافریت الاجلدک و لا حززت الا لحمک، و لتردن علی رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ بما تحملت من سفک دماء ذریتة و انتهکت من حرمته فی عترته و لحمته و حیث یجمع الله شملهم ویلم شعشهم و یاخذ بحقهم «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» و حسبک بالله حاکماً، و بمحمد خصیماً و بجبرئیل ظهیراً، وسیعلم من سول لک و مکنک من رقاب المسلمین، بئس للظالمین بدلا و ایکم شر مکاناً و اضغف جنداً.

و لئن جرت علی الدواهی مخاطبتک، انی لاستصغر و قدرک، و استعظم تقریعک و اسثتکثر توبیخک، لکن العیون عبری، و الصدور حری. الا فالعجب کل العجب لقتل حزب الله النجباء بحزب الشیطان الطلقاء، فهذه الایدی تنصح من دمائنا، و الافواه تتحلب من لحومنا، و تلک الجثث الطواهر الزواکی تتاهبها العواسل و تعفوها امهات الفواعل، و لئن اتخذتنا مغنماً لبقدنا و شیکا مغرما، حین لا تجد الا ما قدمت یداک، و ماربک بظلام للعبید، فالی الله المشتکی. و علیه المعول فکذکیدک، واسع سعیک، و ناصب جهدک فوالله لا تمعون ذکرنا، و لا تمیت وحینا، و لا تددک امرنا، و لا ترحض عنک عارها، و هل رایک الافندا و ایامک الاعددا، و جمعک الا بددا، یوم ینادی المناد، الا لعنة الله علی الظالمین، فالحمد لله الذی ختم لاولنا بالسعادة و المغفرة، و الاخرنا بالشهادة و الرحمة. و نسال اللدان یکمل لهم الثواب و یوجب لهم المزید، و یحسن علینا الخلافة، انه رحیم و دود. و حسبنا الله و نعم الوکیل.»[۳]

 

عین متن لهوف در کتاب ابو مخنف نیز وارد شده است و ترجمة آن از ابومخنف چنین است:
«زینب دختر علی بن ابی طالب ـ علیه السّلام ـ برخاست و گفت: «سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است و درود خدا بر پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و همة خاندان او باد. راست گفت خدای سبحانه که فرمود: «سزای کسانی که مرتکب کار زشت شدند زشتی است، آنان که آیات خدا را تکذیب کردند و به آن ها استهزاء نمودند.» ای یزید آیا گمان می بری این که اطراف زمین و ‌آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتی و راه چاره را بر ما بستی که ما را به مانند کنیزان به اسیری برند، ما نزد خدا خوار و تو سربلند گشته و دارای مقام و منزلت شده ای، پس خود را بزرگ پنداشته به خود بالیدی، شادمان و مسرور گشتی که دیدی دنیا چند روزی به کام تو شده و کارها بر وفق مراد تو می چرخد، و حکومتی که حق ما بود در اختیار تو قرار گرفته است، آرام باش، آهسته تر. آیا فراموش کرده ای قول خداوند متعال را «گمان نکنند آنان که کافر گشته اند این که ما آنها را مهلت می دهیم به نفع و خیر آنان است، بلکه ایشان را مهلت می دهیم تا گناه بیشتر کنند و آنان را عذابی باشد دردناک» 
آیا این از عدالت است ای فرزند بردگان آزاد شده (رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ ) که تو، زنان و کنیزگان خود را پشت پرده نگه داری ولی دختران رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ اسیر باشند؟ پرده حشمت و حرمت ایشان را هتک کنی و صورتهایشان را بگشایی، دشمنان آنان را شهر به شهر ببرند، بومی و غریب چشم بدانها دوزند، و نزدیک و دور و وضیع و شریف چهرة آنان را بنگرند در حالی که از مردان و پرستاران ایشان کسی با ایشان نبوده و چگونه امید می رود که مراقبت و نگهبانی ما کند کسی که جگر آزادگان را جویده و از دهان بیرون افکنده است، و گوشتش به خون شهیدان نمو کرده است. (کنایه از این که از فرزند هند جگر خوار چه توقع می توان داشت) چگونه به دشمنی با ما نشتابد آن کسی که کینه ما را از بدر و احد در دل دارد و همیشه با دیدة بغض و عداوت در ما می نگرد. آن گاه بدون آن که خود را گناهکار بدانی و مرتکب امری عظیم بشماری این شعر می خوانی: 
فاهلوا و استهلوا فرحاً ثم قالوا یا یزید لا تشل 
و با چوبی که در دست داری بر دندانهای ابو عبدالله ـ علیه السّلام ـ سید جوانان اهل بهشت می زنی. چرا این شعر نخوانی حال آن که دل های ما را مجروح و زخمناک نمودی و اصل و ریشة ما را با ریختن خون ذریة رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ و ستارگان روی زمین از آل عبدالمطلب بریدی، آن گاه پدران و نیاکان خود را ندا می دهی و گمان داری که ندای تو را می شنوند. زود باشد که به آنان ملحق شوی و آرزو کنی کاش شل و گنگ بودی نمی گفتی آنچه را که گفتی و نمی کردی آنچه را کردی.

بارالها بگیر حق ما را و انتقام بکش از هر که به ما ستم کرد و فرو فرست غضب خود را بر هر که خون ما ریخت و حامیان ما را کشت. ای یزید! به خدا سوگند نشکافتی مگر پوست خود را، و نبریدی مگر گوشت خود را و زود باشد که بر رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ وارد شوی در حالتی که بر دوش داشته باشی مسئولیت ریختن خون ذریة او را، و شکستن حرمت عترت و پاره تن او را، در هنگامی که خداوند جمع می کند پراکندگی ایشان را، و می گیرد حق ایشان را «و گمان مبر آنان را که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه ایشان زنده اند و نزد پروردگار خود روزی می خورند.» و کافی است تو را خداوند از جهت داوری و کافی است محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ تو را برای مخاصمت و جبرئیل برای یاری او و معاونت. 
و بزودی آن کس که کار حکومت تو را فراهم ساخت و تو را بر گردن مسلمانان سوار نمود، بداند که پاداش ستمکاران بد است و در یابد که مقام کدام یک از شما بدتر و یاور او ضعیف تر است. و اگر مصایب روزگار مرا بر آن داشت که با تو مخاطبه و تکلم کنم ولی بدان قدر تو را کم می کنم و سرزنش تو را عظیم و توبیخ تو را بسیار می شمارم، این جزع و بی تابی که می بینی نه از ترس قدرت و هیبت توست، لکن چشمها گریان و سینه ها سوزان است.

چه سخت و دشوار است که نجیبانی که لشکر خداوندند به دست طلقاء (آزاد شدگان) که حزب شیطانند، کشته گردند و خون ما از دستهایشان بریزد، و دهان ایشان از گوشت ما بدوشد و آن جسد های پاک و پاکیزه را گرگهای بیابان سرکشی کنند، و کفتارها در خاک بغلطانند (کنایه از غربت و بی کسی آنها). ای یزید! اگر امروز ما را غنیمت خود دانستی زود باشد که این غنیمت موجب غرامت(ضرر) تو گردد در هنگامی که نیابی مگر آنچه را که از پیش فرستاده ای، و نیست خداوند بر بندگان ستم کننده، به خدا شکایت می کنیم و بر او اعتماد می نماییم. 
ای یزید! هر کید و مکر که داری بکن، هر کوشش که خواهی بنمای، هر جهد که داری به کار گیر، به خدا سوگند هرگز نتوانی نام و یاد ما را محو کنی، وحی ما را نتوانی از بین ببری، به نهایت ما نتوانی رسید، هرگز ننگ این ستم را از خود نتوانی زدود، رای توست و روزهای قدرت تو اندک و جمعیت تو رو به پراکندگی است،‌در روزی که منادی حق ندا کند که لعنت خدا بر ستمکاران باد. 
سپاس خدای را که اول ما را به سعادت و مغفرت ثبت کرد و آخر ما را به شهادت و رحمت فائز گرداند، از خدا می خواهیم که ثواب آنها را کامل کند و بر ثوابشان بیفزاید، و برای ما نیکو خلف و جانشین باشد، که اوست خداوند رحیم و پروردگار ودود، و ما را کافی در هر امری و نیکو وکیل است.»[۴]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 
۱٫ منتهی الامال شیخ عباس قمی. 
۲٫ تاریخ الرسل و الملوک طبری. 
۳٫ نفس المهموم، شیخ عباس قمی.

پی نوشت ها:

[۱] . جعفری، سیدحسین محمد، تشیع در مسیر تاریخ، مترجم سیدمحمدتقی آیت اللهی، چاپ۱۰، ص۸۰٫ 
[۲] . فاطمه دختر حسین ـ علیه السّلام ـ فرموده هنگامی که ما را با آن وضع رقت بار وارد مجلس یزید نمودند، یزید از مشاهدة حال ما متاثر شد همان وقت یکی از شامی ها که آدمی سرخ گون بقود چشمش به من که دختری زیبا چهره بودم افتاد و به یزید گفت چقدر مناسب است این کنیزک را به من بخشایی … شیخ مفید، ارشاد، مترجم، محمد باقر ساعدی خراسانی، تهران، کتابفروشی اسلامیه، چ سوم، ۷۶، ص ۴۷۹٫ 
[۳] .ابن طاووس، علی بن موسی بن جعفر، الملهوف علی قتلی الطفوف، تهران، درالاسوه، چ دوم، ۷۵، ص ۲۱۵٫ 
[۴] . ابومخنف، مقتل الحسین (اولین مقتل سالار شهیدان)، مترجم سید علی محمد موسوی جزایری، قم، انتشارات امام حسن، چ اول، ۸۰، ص ۳۹۳٫

شرمن در جلسه محرمانه رسانه‏ های اسرائیل درباره مذاکرات ژنو چه گفت؟

Posted: 15 Nov 2013 06:40 PM PST

439048_356 نقل از رجانیوز،  نشریه تایمز اسراییل ، در گزارش خود از میزان اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی راجع به برنامه هسته ای ایران و توافقی که احتمالا می توانست در ژنو به دست آید ،‌ به صحبتهای یکی از مقام‎های رسمی آمریکا که با مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران نیز از نزدیک آشنایی داشته است اشاره کرد و به نقل از او نوشت که هیچ اختلافی میان اسراییل و آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران وجود ندارد و اختلافات موجود ، تنها اختلافاتی تاکتیکی در نوع مواجهه با این مسئله است .

این مقام مسئول آمریکایی که چند روز بعد از مذاکرات به اورشلیم رفته تا مقام های رژیم صهیونیستی را در جریان ریز توافق‎ها و مکالمات قرار دهد ،‌در یکی از هتل‎های این شهر ، با خبرنگاران جلسه محرمانه‎ای برگزار کرده و از جزییات توافق نهایی با ایران در این زمینه خبر داده است .

این مقام مسئول که نشریه تایمز اسراییل بیان کرده از آشنایان با مذاکرات بوده است ، همزمان با سفر وندی شرمن به سرزمینهای اشغالی و ملاقات و گفت و گوهای او با مقام های مسئول در رژیم صهیونیستی این جلسه را با خبرنگاران برگزار کرده و به نظر می رسد شخص وندی شرمن که علاقه زیادی به برگزاری این نوع جلسات دارد ،‌مسئولیت اقناع افکار عمومی در سرزمین‎های اشغالی را بر عهده گرفته باشد .

این مقام مسئول آمریکایی ،‌در گفت و گو با مسئولان رژیم صهیوینستی به آنها اطمینان داده است که اختلافات بین آمریکا و اسراییل بر سر نوع توافق بین ایران و گروه ۱+۵ ماهیتی تاکتیکی دارد و واشنگتن هنوز هم به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است . به نوشته تایمز اسراییل ، این مقام آمریکایی روز یکشنبه در اورشلیم حضور داشت تا این نگرانی در بین مسئولان رژیم صهیونیستی را که ممکن است آمریکا با حمایت از این توافق امنیت اسراییل را به خطر بیاندازد ،‌رفع کند .

به گفته این مقام آمریکایی ، تنها تفاوت بین اورشلیم و واشنگتن در تشخیص نوع استراتژی ای است که هر دو طرف برای رسیدن به هدف مشترک شان در پی گرفته اند .

این مقام آمریکایی که در هتلی در اورشلیم ، جلسه ای محرمانه با خبرنگاران رسانه های رژیم صهیونیستی را برگزار کرده بود، خاطر نشان کرد که حتی بعد از برداشته شدن بخشی از تحریم ها در راستای توافق احتمالی ایران با اعضای گروه ۱+۵ باز هم اقتصاد ایران در وضعت بحرانی و رو به زوال خود باقی خواهد ماند . این مقام رسمی همچنین تاکید کرد که این فرانسه نبود که احتمال توافق موقت با ایران را از بین برد بلکه این ایرانیان بودند که با نپذیرفتن شرایط کشورهای اروپایی و امریکا این فرصت را از بین بردند .

وی در ادامه افزود: ایالات متحده آمریکا و اسراییل در همکاری نزدیک با یکدیگر و مشورت باهم برای پیشبرد امور تلاش کرده اند و تنها گاهی اوقات در تاکتیک های جزیی با هم اختلاف داشته اند . اما ما مطمئنا بر روی اهداف تاکید داریم و معتقدیم که باید به توافقی قطعی در این زمینه با ایران دست پیدا کنیم و امیدواریم که این توافق هر چه سریعتر حاصل شود .

این مقام آمریکایی افزود :« ایالات متحده ،‌انگلستان، روسیه ،‌چین ، و فرانسه یعنی اعضای گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق اولیه با ایران در راستای توافق های بعدی و اصلی در زمینه برنامه هسته ای این کشور با هم همکاری می کنند و این چیزی است که همه ما می خواهیم. همه ما می خواهیم توافقی قطعی داشته باشیم و اسراییل نیز همین را می خواهد . سوال این است که چگونه به این توافق برسیم ؟ ما و گروه ۱+۵ اعتقاد داریم که باید برای مطمئن شدن در باره اینکه ایران به بمب هسته ای دست پیدا نمی کند ،‌به سمت این توافق برویم و این توافق می تواند جلوی گسترش و پیشرفت این برنامه به سمت نظامی شدن را بگیرد و می توانیم از این طریق زمان لازم برای توافق جامع در مذاکرات را فراهم کنیم . »

به گفته این مقام مسئول ، «این مرحله اول نباید بیش از ۶ ماه طول بکشد و بعد از آن امید است که گروه ۱+۵ بتوانند توافقنامه نهایی در این زمینه را امضا کنند و یکبار برای همیشه این بن بست هسته ای را هر طور که شده حل و فصل کنند . »

این مقام مسئول اذعان کرد که «مخالفت» با این قرار داد موقت که به ایران حق غنی سازی ۳٫۵ درصدی نیز می دهد، وجود دارد اما توضیح داد که اعضای گروه ۱+۵ اعتقاد دارند باید « تلاش کنند تا توسعه برنامه هسته ای ایران را متوقف سازند تا مذاکرات در نهایت در طی پروسه زمانی خاص خود به توافق نهای برسد .» در غیر اینصورت این مقام آگاه گفت که «ایرانیان همچنان به توسعه دادن برنامه هسته ای خود اقدام می کنند.»

 بر اساس این توافقنامه ،‌ایرانیان باید غنی سازی ۲۰ درصد خود را تعلیق کرده ، و ذخایر اوراینوم غنی شده ۲۰ درصد خود را به میله های سوختی تبدیل کرده و غنی سازی تنها در حد ۳٫۵ درصد می تواند در نظنز و قم انجام شود . علاوه بر این، پروسه های هسته ای در تاسیسات اراک نیز باید متوقف شود .

 در مقابل تحریم ها بر روی محصولات پتروشیمی ، طلا، خودرو و قطعات هواپیما برداشته شده و دارایی های ایران بهارزش ۳ میلیارد دلار را که بلوکه شده بود ،‌آزاد می کند. اما تحریم ها بر روی گاز کشور و صنعت بانکداری همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

 این مقام آمریکایی در ادامه خاطر نشان کرد : «در مورد همین توافق ها هم اختلافاتی بین اسراییل و امریکا وجود دارد . اما همکاری نزدیک و دوستی ما با اسراییل باز هم رو به جلو خواهد بود و همچنان که پیش از این بوده ،‌این همکاری و دوستی ادامه خواهد داشت . ما همچنان به همکاری خود ادامه می دهیم چون در نهایت هدفمان یکی است .»

این مقام رسمی آمریکایی گفت : «گفت و گوهای آخر در ژنو واقعا پیشرفت خوبی بود اما هیچ توافقی حاصل نشد و ایران و قدرتهای جهانی قرار گذاشتند که درتاریخ ۲۰ نوامبر دوباره با یکدیگر دیدار کنند و من هنوز هم مطمئن نیستم که بتوانیم در جلسه بعدی هم به توافق مد نظر برسیم .»

وی افزود:«اگر این معامله برگزار شد ،‌در نهایت باعث شفافیت بی سابقه و نظارت کامل بر برنامه هسته ای ایران خواهد شد و می توانیم به این مسئله برسیم که در نهایت بر روی چه چیزی توافق کنیم . در این میان هر نوع برداشته شدن تحریمی، کم ،‌هدفمند و قابل برگشت خواهد بود . همه تحریم هایی که هسته اصلی معماری سیاست غرب در قبال ایران را تشکیل می دهند ،‌تا زمانی که توافق نهایی در این زمینه شکل نگیرد ،‌برداشته نخواهد شد و در مذاکرات قابل طرح و گفت و گو هم نیستند. ایرانیان نیز این مسئله را به خوبی درک کرده اند . آنها آرزو دارند که ای کاش مسئله به گونه دیگری پیش می رفت اما اینگونه نخواهد بود .»

این مقام گفت که به خاطر اینکه اکثر تحریم ها از جمله تحریم تجاری ایالات متحده هنوز هم اثر گذار هستند، مشکل کسری بودجه و سایر مشکلات اقتصادی موجود در ایران در جای خود باقی خواهند ماند از آنجا که تمام تحریم های بانکی و نفتی همچنان اجرایی خواهند شد « فشارای اقتصادی بر ایران نیز افزایش می یابند و اصلا کاهش نمی یابند . آنچه که ما به جامعه بین الملل می گوییم این است که با پافشاری شما بر اجرای تحریم ها و همکاری تان ایران به پای میز مذاکرات آمد و با ادامه این روند ایران همچنان مایل به گفت و گو باقی مای ماند پس نیاز است که به همین مسیر ادامه دهیم . ما ، ایالات متحده ، تیمهایی را به سراسر دنیا می فرستیم که اطمینان حاصل کنیم این تحریم ها همچنان اجرایی می شوند و ما به شدت تحریم های گذشته را اجرایی می سازیم . »

اوباما: تحریم‌هایی که برداشته می‌شود ناچیز است/ توسعه برنامه هسته‎ای ایران متوقف خواهد شد

Posted: 15 Nov 2013 06:25 PM PST

439043_349باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: باراک اوباما تصریح کرد توافق احتمالی با تهران توسعه بیشتر برنامه هسته‎ای ایران را متوقف می‌کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوی ایالات متحده، روز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه به کنگره این کشور درباره تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران هشدار داد و گفت این اقدام می‌تواند «پیامدهایی ناخواسته» داشته باشد.
 
اوباما که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، اظهار داشت که اگر این توافق  عملی شود،  ایران زمان بیشتری نیاز خواهد داشت که به ظرفیت ساخت بمب برسد.
 
رئیس جمهوری ایالات متحده تصریح کرد: «بیایید ببینیم که چقدر ایرانی‌ها واقعا می‌خواهند این مسئله از راه‌ دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز حل شود.»
 
اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در حالی است که شمار قابل توجهی از سناتورها و نمایندگان آمریکایی، مصر هستند که تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع شود.

کمیته بانکداری سنا هم‌اکنون طرح تازه‌ای را برای تحریم‌ بیشتر ایران در دست بررسی دارد.
 
مخالفت قانونگذاران آمریکایی با رویکرد اوباما تنها به سیاست خارجی  محدود نیست. مشکل دولت اوباما در مورد بدهی‌ها و  قانون تامین اجتماعی با کنگره همچنان حل نشده باقی مانده است.
 
باراک اوباما در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که تحریم‌ها اقتصاد ایران را «فلج» کرده و در هرگونه توافقی تنها کمی تخفیف در  این تحریم‌ها در نظر گرفته می‌شود.
 
رئیس جمهوری آمریکا افزود که به کنگره این کشور گفته است نیت وی همواره این بوده که ایرانی‌ها را بر سر میز بیاورد تا بتوانند این موضوع را از طریق مسالمت‌آمیز حل کنند.
 
اوباما همچنین سعی کرد علاوه بر اعلام نظرش درباره خوش‌بینی به مذاکرات، از بدی‌های جنگ هم بگوید. رئیس جمهور آمریکا گفت: «فرقی ندارد که ارتش ما چقدر خوب است، گزینه‌های نظامی همواره ناجور و  دشوارند و همواره پیامدهای ناخواسته‌ای دارند. درمورد ایران هم شرایط هرگز تام و تمام نخواهند بود.»

اوباما ادعا کرد: “ما هیچگاه با جنگ کردن مطمئن نمی شویم که آنها در آینده با جدیت بیشتر به دنبال دستیابی به بمب اتمی نمی روند.”
 
باراک اوباما تصریح کرد: «اگر ما درباره به کارگیری دیپلماسی جدی هستیم، نیازی نیست که  تحریم‌های جدیدی به تحریم‌هایی که هم‌اکنون بسیار موثرند و ایرانی‌ها را بر سر میز مذاکره آورده‌اند، بیافزاییم.»
 
از سوی دیگر در همین روز گزارش فصلی آژانس درباره برنامه اتمی ایران منتشر شد. در این گزارش قید شده که ایران در سه ماه گذشته، برنامه اتمی خود را توسعه نداده است.
 
در صف مخالفان رویکرد مذاکرات اتمی با ایران علاوه بر شماری از قانونگذاران آمریکایی، اسرائیل و  برخی از از کشورهای عربی قرار گرفته‌اند.
 
ایران گفته است در هرگونه توافق احتمالی با گروه ۱+۵ کاهش تحریم‌ها باید در نظر گرفته شود.


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.