وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

حسی ماه صفر؛ خرافه یا واقعیت؟

Posted: 04 Dec 2013 10:42 AM PST

با فرا رسیدن ماه صفر، برخی افراد فکر می‌کنند که این ماه دارای نحسی است و هنگامی که وارد این ماه می‌شوند، هیچ کاری را آغاز نمی‌کنند تا مبادا فرجامی منحوس داشته باشد!

به راستی سعد و شومی ایام تأثیری در زندگی انسان دارد؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا تعریفی از دو واژه «سعد» و «نحس» ارایه می‌شود و سپس برای بررسی صحت یا سقم نحسی ایام مختلف به ویژه ماه صفر، به قرآن کریم رجوع می‌کنیم.

*معنای لغوی سعد و نحس

«سعد» به معنای فراهم شدن امور و مقدمات الهی برای رسیدن به خیر دنیوی و اخروی است(۱) و در مقابل آن، تفاوت و یا نحس قرار دارد. «نحس» در لغت به معنای سرخ شدن افق همچون مس گداخته است و در اصطلاح به هر چیز شوم نحس گفته می‌شود. (۲) فراهم نشدن مقدمات و امور کارها نیز نحس تلقی می‌شود.

*نحوست ایام در کدام آیات آمده است؟

در آیات قرآن تنها در ۲ مورد اشاره به «نحوست ایام» شده است:

۱- آنجا که می‌فرماید: «ما تندباد وحشتناک و سردی را «فِی یوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» (در یک روز شوم مستمر) بر آن‌ها فرستادیم که مردم را همچون تنه‌های نخل ریشه‌کن شده از جا بر می‌کند».(۳)

۲- در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «فَأَرْسَلْنا عَلَیهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیامٍ نَحِساتٍ»(۴) مانند بادی سخت و سرد در روزها شومی بر آنها مسلّط ساختیم».

در نقطه مقابل، تعبیر «مبارک» نیز در بعضی از آیات قرآن دیده می‌شود، چنان که درباره شب قدر می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةٍ مُبارَکَةٍ» ما قرآن را در شبی پربرکت نازل کردیم».(۵)

به این ترتیب قرآن فقط اشاره سربسته‌ای به این مسئله دارد، پس می‌توان گفت تا اینجا اصل سعد و مبارک بودن بعضی ایام و نحس بودن بعضی روزها را به صورت اجمال پذیرفته است.

*دیدگاه علامه طباطبایی و آیت‌الله مکارم درباره نحسی ایام

نظر مفسران در این باره خواندنی است:

علامه سید محمدحسین طباطبایی در ذیل آیه ۱۹ـ۲۰ قمر می‌فرمایند: «از نظر عقلی نمی‌توان دلیلی اقامه کرد که فلان زمان نحس است و فلان وقت سعد، چون اجزای زمان مثل هم هستند و ما هم که بر علل و اسباب مؤثر در حوادث احاطه علمی نداریم تا بگوییم فلان قطعه از زمان نحس است و قطعه دیگر سعد، امّا از نظر شرعی دو آیه در قرآن داریم که ظاهر این آیات و سیاق آن‌ها بیش از این دلالت ندارد و آن ایام خاص (هفت شبانه روز) که عذاب بر قوم ثمود ارسال شد، روزهای نحسی بوده‌اند، ولی دیگر نمی‌رساند که حتی‌ همان روزها در هفته بعد و در ماه بعد و … ایام نحس هستند.

چون اگر تمام آن ایام نحس باشند در تمام سال، لازمه‌اش این است که تمام زمان‌ها نحس باشند و همچنین ظاهر آیاتی که دلالت بر سعد بودن ایام دارد به خاطر همراهی آن ایام با امور بزرگ و افاضات الهی و کارهای معنوی است، مثل امضا تقدیر است، نزول ملائکه و روح، انجام عبادات… و اخبار هم نتیجه‌اش این است که نحس بودن ایام به خاطر کارهای زشتی است که در آن واقع شده است و سعد بودن ایام به خاطر کارهای نیک دینی و یا عرفی است، امّا اینکه قطعه‌ای از زمان خاصیت تکوینی سعد و نحس داشته باشد، قابل اثبات نیست.(۶)

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: از نظر عقل محال نیست که اجزا زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضی دارای ویژگی‌های نحوست و بعضی ویژگی‌های ضد آن هرچند عقلاً قابل اثبات نیست، ولی از نظر شرعی اگر دلیلی باشد قابل پذیرش است و مانعی برای آن نیست».

بعد ایشان در تفسیر نمونه روایات را مورد بررسی قرار می‌دهد و بهترین راه جمع را میان اخبار مختلف در این باب این می‌داند که اگر روزها هم تأثیری داشته باشند به فرمان خدا است، هرگز نباید برای آن‌ها تأثیر مستقلی، قائل شد و از لطف خداوند خود را بی‌نیاز دانست وانگهی نباید حوادثی را که غالباً جنبه کفاره اعمال نادرست انسان دارد به تأثیر ایام ارتباط داد و خود را تبرئه کرد. (۷)

*آیا روایات از نحسی ایام سخن به میان آورده‌اند

مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم درباره اینکه آیا ائمه معصومین درباره سعد و نحس بودن ایام سخنی به میان آورده‌اند، این چنین پاسخ می‌دهد: در روایات اسلامی به احادیث زیادی در زمینه «نحس و سعد ایام» برخورد می‌کنیم که هر چند بسیاری از آن‌ها روایات ضعیف هستند، ولی در بین آن‌ها روایات معتبری داریم که به برخی روایات اشاره می‌کنیم:

-از امیرمؤمنان(ع) درباره روز «چهارشنبه» و فال بدی که به آن می‌زند و سنگینی آن و اینکه منظور کدام چهار‌شنبه است، سؤال شد، حضرت فرمود: فرمود چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد و در همین روز «قابیل» برادرش «هابیل» را کشت… و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد،(۸) بنابراین بسیاری از مفسران به پیروی از روایات، آخرین چهارشنبه هر ماه را روز نحس می‌دانند و از آن به «اربعاء لاتدور» تعبیر می‌کنند، یعنی چهارشنبه‌ای که تکرار نمی‌شود.

-در بعضی دیگر از روایات می‌خوانیم که روز اوّل ماه روز سعد و مبارکی است، چرا که آدم در آن آفریده شد ‌و همچنین روز ۲۶ چرا که خداوند دریا را برای موسی شکافت.(۹)

- امام صادق(ع) درباره نوروز فرمود: «روز مبارکی است که کشتی نوح بر جودی قرار گرفت و جبرئیل بر پیامبر اسلام نازل شد و روزی است که علی(ع) بر دوش پیامبر(ص) رفت، بت‌های کعبه را شکست و داستان غدیر خم مصادف با نوروز بود.(۱۰)

* چرا سعد و نحس بعضی ایام پذیرفته شده است؟

علل این امر را چند چیز می‌توان دانست:

۱- وجود وقایعی که در این ایام واقع شده است باعث سعد و یا نحس آن شده است، چنان که در بعضی روایات دیگر می‌خوانیم که روز سوّم ماه روز نحسی است، چرا که آدم و حوا در آن روز از بهشت رانده شدند و لباس بهشتی از تن آن‌ها کنده شد (۱۱) و یا اینکه روز هفتم ماه روز مبارکی است، چرا که حضرت نوح سوار بر کشتی شد.(۱۲)

۲- توجه دادن مسلمین به حوادثی که در گذشته واقع شده است تا رفتار و اعمال خود را بر حوادث تاریخی سازنده تطبیق دهند و از حوادث مخرّب و روش بنیان‌گذاران آن‌ها فاصله گیرند.

لذا در روایات فراوان سعد و نحس ایام را با بعضی از حوادث مطلوب یا نامطلوب پیوند می‌دهد، مخصوصاً در مورد روز عاشورا که بنی‌امیه به گمان پیروزی (ظاهری) بر اهل‌بیت آن روز مسعود و مبارکی می‌شمرده و در روایات شدیداً تبرک به آن روز نهی شده و حتی دستور داده‌اند که آن روز را روز ذخیره آذوقه سال و مانند آن قرار ندهند، بلکه کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده و عملاً از برنامه بنی‌امیه فاصله بگیرند، پس توجه دادن اسلام به سعد و نحس ایام برای این است که به یک سلسله حوادث تاریخی آموزنده توجه شود.

۳- توسل و توجه به ساحت قدس الهی و استمداد از ذات پاک پروردگار، بنابراین در روایات متعددی توصیه شده که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده با دادن صدقه و یا خواندن دعا و قرآن و توکل بر ذات الهی و استمداد از لطف او خود را بیمه کنید.

۴- توجّه به این نکته که غالباً حوادث جنبه کفاره اعمال نادرست خود انسان است و ایام ارتباط و تأثیر مستقیم ندارد، بلکه ایام را می‌توان با توبه و استغفار به روزهای مبارک و سعد تبدیل کرد.

*دعایی که هر روز ماه صفر خوانده شود

در هر صورت نحوست ماه صفر به معنای متوقف کردن اموری مانند خرید و فروش و سایر فعالیت‌ها نیست،‌ بلکه باید با خواندن دعاهایی که برای دفع نحوست این ماه وارد شده مانند دعایی که شیخ عباس قمى در کتاب مفاتیح در اول اعمال ماه صفر آورده است را ۱۰ مرتبه در هر روز بخوانیم تا این نحوست بر طرف شود، با این وجود براى دفع نحوست این ماه، هیچ چیز بهتر از صدقه دادن و دعاها و استعاذه وارده نیست:

«یا شَدیدَ الْقُوی‏ وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی‏ شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی‏ کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ‏ الطَّیبینَ الطَّاهِرینَ»

*نتیجه‌گیری

در اسلام سعد و نحس بعضی ایام به خاطر وقایعی که در آن اتفاق افتاده، پذیرفته شده است تا به این وسیله مردم به وقایع گذشته توجه کنند و از آن درس‌ها و عبرت‌ها گرفته و برای دفع آن به خدا متوسل شوند، از او مدد جویند و از مجازات و مکافات اعمال خویش غافل نباشد.

هر چند افراط در مسأله سعد و نحس ایام یه هیچ وجه مورد پذیرش اسلام نیست، اینکه انسان به هر کاری بخواهد دست بزند، مثلاً به سراغ سعد و نحس ایام برود و عملاً از بسیاری فعالیت‌ها باز بماند، نه مورد تأیید عقل است و نه مورد تأیید شرع، درست نیست که انسان به جای بررسی عوامل شکست و پیروزی خود، گناه همه شکست‌ها را به گردن شومی ایام اندازد، بی‌تردید چنین کاری جز فرار از حقیقت و تبیین خرافی حوادث زندگی نیست.

اما درباره ماه صفر باید گفت: چون در این ماه رحلت پیامبر اکرم(ص) و چند تن از امامان معصوم(ع) اتفاق افتاده است، در روایات آمده که برای دفع آفات و بلایای این ماه، بسیار صدقه دهند، نه از آن جهت که به آن معنا نحس باشد، بلکه به خاطر از دست دادن پیامبر(ص) برای مردم روزهای خوبی نیست.

**************************************

*پی‌نوشت‌ها:

۱- راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، (دفتر نشر الکتاب، چاپ دوم، ۱۴۰۴) صفحه ۲۳۲٫

۲- همان، صفحه ۴۸۵٫

۳- سوره قمر، آیه ۱۹ـ۲۰٫

۴- سوره فصلت،آیه ۱۶٫

۵- سوره دخان، آیه ۳٫

۶- علامه سید محمد حسین طباطبایی، المیزان، فی تفسیر القرآن، (تهران، دارالکتب الاسلامیه، چهارم، ۱۳۶۲،جلد ۱۹، صفحات ۷۹ـ۸۳ با تلخیص.

۷- تفسیر نمونه، جلد ۲۳، صفحه ۴۱ و ۴۷ با تلخیص.

۸- تفسیر نورالثقلین، جلد ۵، صفحه ۱۸۳، حدیث ۲۵، به نقل از تفسیر نمونه جلد ۲۳، صفحه ۴۳٫

۹- تفسیر نورالثقلین، صفحه ۱۰۵، حدیث ۲۵، به نقل از تفسیر نمونه، جلد ۲۳، صفحه ۴۳، و ر.ک: محسن فیض کاشانی، تفسیر الصافی، (بیروت، لبنان، مؤسسة الاعلمی، للمطبوعات، چاپ دوم، ۱۴۰۲ ه‍ ، ۱۹۸۲ م ح ۵، صفحات ۱۰۱ـ۱۰۲٫

۱۰- بحارالانوار، جلد ۵۹، صفحه ۹۲٫

۱۱- تفسیر نورالثقلین، جلد ۵، صفحه ۵۸، به نقل از تفسیر نمونه، جلد ۲۳، صفحه ۴۳٫

۱۲- تفسیر نورالثقلین، جلد ۵، صفحه ۶۱، به نقل از تفسیر نمونه، جلد ۲۳، صفحه ۴۳٫

*منابع برای مطالعه بیشتر

۱٫ ترجمه المیزان، علامه طباطبایی، جلد ۱۹، ذیل آیه ۱۹ قمر.

۲٫ ترجمه تفسیر صافی، جلد دوم، ذیل آیه ۱۹ قمر.

۳٫ تفسیر نمونه، آیت‌الله مکارم شیرازی، جلدهای ۲۳ـ۳۷ـ۴۷ و جلد ۲۰، صفحه ۲۴۰٫

منبع: مشرق

جنبش موزه‌سازی یهود در جهان

Posted: 04 Dec 2013 09:55 AM PST

بر اساس تعریف شورای بین‌المللی موزه‌ها، موزه موسسه‌ای دائمی در خدمت جامعه و توسعه آن است که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند و با هدف مطالعه و آموزش، اشیائی را حفظ کرده و به نمایش می‌گذارد و بر روی آنها تحقیق انجام می دهد.

  

امروزه در سراسر دنیا، موزه ها به عنوان ابزاری ارزشمند در برقراری ارتباط میان فرهنگی عمل می کنند و با فرهنگ های غنی و فقیر، کشورهای کوچک و بزرگ رویکرد یکسانی در پیش می گیرند تا احترام و درک میان فرهنگ ها و ادیان توسعه یابد.

تلاش های رژیم صهیونیستی برای موزه سازی در اقصی نقاط جهان 
موزه سازی یکی از شگردهاى تبلیغاتى صهیونیست‌ها است و اهداف آنان از این تبلیغات، مظلوم نمایى و هویت سازی یهود می باشد. تلاش هاى بى وقفه رژیم صهیونیستی برای هویت سازی، با این توجیه! است که یهودى‌ها در طول قرن‌هاى متمادى زیر فشار بودند، از لحاظ روانى دچار نگرانى هستند و به امنیت روانى احتیاج دارند. صهیونیست‌ها در مذاکرات با سران کشورهاى غربى و بعدها در گفت وگوهاى خود با کشورهاى اسلامى و عربى، مسئله امنیت روانى را مطرح کردند و گفتند ما به امنیت روانى احتیاج داریم و باید امنیت روانى ما تأمین شود.

“زنبور انگلی” برای ادامه نسل، محل تخم ریزی خود را پشت کرم ابریشم قرار می دهد. در واقع این جانور تخم هایش را زیر پوست کرم ابریشم که حاوی چربی انباشته شده است قرار می‌دهد و نوزادان این حشره برای بزرگ شدن و زنده ماندن از ماده چربی زیرپوست کرم تغذیه می کنند لاجرم کرم ابریشم باید از برگ های بیشتری تغذیه کند و این می تواند یک تعریف کاملی از «نحوه طرح ریزی استراتژیک یهود» باشد.

پس نفوذ و رسوخ در دستگاه های سیاسی قدرت های نوظهور و غول های اقتصادی جهان وموزه سازی در گوشه گوشه جهان، همه و همه برای تداوم نسل، استیلا بر حب و بغض جهانیان (همان اهداف جنگ نرم: نبرد قلب‌ها و ذهن‌ها) و جعل هویت برای کشوری است که رویای حکمرانی بر جهان را دارد. تا به امروز یهودیان توانسته اند با موزه سازی به بازسازی هویت خود در این کشورها اقدام نمایند.

موزه یهودی لندن (لندن ـ بریتانیا)  
موزه یهودی لندن، در سال ۱۹۳۲ تأسیس شده است. این موزه ابتدا در محل انجمن یهودیان در شهر بلومزبری واقع شده بود، اما طی سال ها به یکی از بهترین مجموعه های هنر یهودی تبدیل شد و جایزه برجسته شورای موزه ها، کتابخانه ها و آرشیوها را به منظور تقدیر از اهمیت ملی از آن خود کرد. موزه یهودی در سال ۱۹۹۵ به ساختمانی در شهر کمدن بریتانیا در لندن تغییر مکان داد و در همان سال با موزه زندگی یهودیان در شهر فینکلی لندن ادغام شد این دو موزه اکنون به موزه یهودی کمدن و موزه یهودی فینکلی شهرت دارند. موزه زندگی یهودی لندن در سال ۱۹۸۳ به عنوان موزه یهودیان شرق لندن و با هدف حفظ و نگهداری میراث یهودیان شرق لندن تأسیس شده بود. در حالی که قسمت شرقی لندن به عنوان یک نقطه تمرکز مهم باقی ماند، این موزه گسترش یافت تا ریشه های متنوع و تاریخ اجتماعی یهودیان سراسر لندن را نیز منعکس کند و در همین راستا برنامه هایی درباره مصائب یهودیان در جنگ جهانی دوم و آموزش های مبارزه با نژادپرستی را شکل داد. این دو موزه در حال حاضر با تمام مجموعه ها، نمایشگاه ها، رویدادها و برنامه های آموزشی خود بازگوکننده زندگی یهودیان بریتانیا محسوب می‌شوند.

  
موزه یهودی لندن

موزه یهود (برلین) 
این موزه توسط معمار یهودی‌الاصل لهستانی-آمریکایی طراحی شده است و در سال ۱۹۹۹ افتتاح گردیده است. فرم ساختمان همچون ستاره داوودی است که در هم ریخته شده است. بنای موزه بر امتداد خط شکسته‌ای شکل گرفته است و به بیان سرگذشت یهودیان در طول تاریخ می پردازد و مانند سایر موزه های دیگر یهودی بخش عمده ای از آن به افسانه دروغین هولوکاست اختصاص دارد.

  
موزه یهود برلین


موزه یهود برلین؛ این موزه همانند سایر موزه های دیگر یهودی بخش عمده ای از فضای خود را به افسانه دروغین هولوکاست اختصاص داده است

 
موزه هولوکاست کیپ تاون – آفریقای جنوبی  
یهودیان از ابتدای ساخت کیپ تاون در این شهر زندگی کرده‌اند. در سال ۱۸۶۳ این موزه افتتاح گردیده است. در این موزه، عکس ها، مستندات و فیلم های ساخته شده از هولوکاست از نگاه مردم آفریقای جنوبی در معرض بازدید توریست ها قرار گرفته است تا به مدد این ابزارها بتوانند افسانه دروغین هولوکاست را در ذهن بازدیدکنندگان ثتبیت نمایند و با مظلوم نمایی امنیت روانی گمشده خود را در سطح جهان تامین نمایند.

 
موزه هولوکاست کیپ تاون-آفریقای جنوبی


موزه هولوکاست کیپ تاون-آفریقای جنوبی

 
پروژه یهودی سازی مسجد الاقصی 
پروژه یهودی سازی مسجد الاقصی و اعلام آن به عنوان کنیسه یهودیان در حال کامل شدن است، زیرا موزه‌ای که در زیر مسجد الاقصی ساخته شده به علاوه صدها پروژه یهودی سازی رژیم صهیونیستی همه با هدف از بین بردن این مسجد و هر یک از آثار اسلامی در قدس شریف انجام می‌شود.

مسجد بزرگ “بئر السبع” مکانی مقدس و از اوقاف اسلامی است که در سال ۱۹۰۶ ساخته شده، به گفته مؤسسه الاقصی، رژیم اشغالگر با تبدیل این مسجد به موزه یهودی، تصاویری توهین آمیز در آن نصب کرده است و مسلمانان فلسطینی در اعتراض به این تجاوز داخل این مسجد نماز خوانده و خواستار بازگرداندن آن شدند. 
  
موزه تاریخ هولوکاست در بیت المقدس 
بنای موزه تاریخ هولوکاست نتیجه پروژه طرح توسعه ده ساله و ۱۰۰ میلیون دلاری بنیاد “یاد واشم” است که در فضایی بالغ بر ۷۵۰۰۰ مترمربع تعبیه شده است. این پروژه در مارس ۲۰۰۵ میلادی به اتمام رسید. 
 

 

 

موزه تاریخ هولوکاست در بیت المقدس

 
 ”واشنگتن دی سی”موزه یادبود کشتار یهودیان در ایالات متحده 
“واشنگتن دی سی” موزه یادبود کشتار یهودیان در ایالات متحده آمریکا است این موزه به یاد هولوکاست،  افسانه کشتار یهودیان ساخته شده است. موزه یادبود هولوکاست در تاریخ ۲۲ آوریل ۱۹۹۳ میلادی، در شهر واشنگتن دی‌سی گشایش یافت. به گفته مؤسسان آن این موزه از جمله بناهای ملی در یادبود آزادی است، هم یادبودی از گذشته است و هم یادبود ماندگاری از وظیفه اخلاقی افراد و جوامع می باشد.این موزه، به تمامی قربانیان ناسیونال  و سوسیالیزم آلمان نازی تقدیم شده است. این موزه دارای بایگانی بزرگی از جنایت‌های نازی‌ها است. سالانه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از این موزه دیدن می‌کنند که بسیاری از آنها جوانان دانش‌آموز هستند.این موزه هر ساله از طریق سایت اینترنتی، نمایشگاه های سیار و برنامه های آموزشی به میلیون ها نفر دیگر دسترسی دارد.

  
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در حال بازدید از موزه یادبود هولوکاست در ایالات متحده آمریکا

در حقیقت موزه سازی های گستره یهود در سرتاسر جهان برای دست یابی آنان به امنیت روانی است آنان می خواهند به مدد ابزار تاثیرگذار موزه و مبادله فرهنگ و تاریخ دروغین خود در میان مردم جهان، هویت یابی نمایند و در این باره راهی جز موزه سازی را نیافته‌اند چرا  که  به خودی خود موزه، مکانی است برای نمایش هویت ملی یک کشور، مذهب و … و چه شگردی از این بهتر برای نمایش مظلوم نمایی و به دنبال آن دست یابی به اقتدار مذهبی.  


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.