تاکتیک‌های تکفیری‌ها برای پرتاب بحران از سوریه به عراق
 
وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

تاکتیک‌های تکفیری‌ها برای پرتاب بحران از سوریه به عراق

Posted: 18 Dec 2013 09:04 AM PST

جبهه تروریستی “النصرة لأهل الشام” با توجه به عوامل متعدد، فضای عراق را برای توسعه فعالیت‌هایش مساعد دیده و با سناریوها و ابزارهای مختلف به دنبال ورود به این کشور و ویرانگری در آن است.
 
پایگاه اینترنتی «المسلة» به بررسی طرحهای جبهه النصرة برای استقرار در خاک عراق و اقدامات تروریستی در این کشور پرداخته است.
 

طرحهای جبهه النصرة و سناریوی ورود به عراق

بر اساس اطلاعات یک منبع امنیتی عراق ۲۵ هزار نفر از افراد مسلح و تروریست وابسته به جبهه النصرة از سوریه وارد خاک عراق خواهند شد که فرماندهی آنان بر عهده ابوبکر خاتونی فرمانده کل بخش شمالی سازمان القاعده است.

اطلاعات امنیتی نشان می دهد که سازمان القاعده در عراق و شام (جبهه النصرة) در پی ناکامی ها، شکستهای پی در پی و از دست رفتن امیدهایش مبنی بر حمله نظامی آمریکا به سوریه، طرح‌ها و راهبرد اجرای عملیات‌های تروریستی در سوریه را تغییر داده و آن را در عراق متمرکز کرده است.

این منبع بلندپایه که خواست نامش فاش نشود، گفت: «این سازمان نقشه جدیدی را طراحی کرده که بر اساس آن تعداد بسیاری از گروه‌های تروریست با هدف ساقط کردن حکومت عراق، به عراق باز خواهند گشت و در کنار سایر سازمان‌های تروریستی حاضر در این کشور قرار خواهند گرفت چرا که استان‌های میانی و غربی عراق، نوار مرزی عراق و سوریه و نیز مناطق موسوم به کمربند بغداد، مأمن مناسبی برای این گروه‌ها محسوب می‌شود.»

عراق به جای سوریه

البته این بدین معنا نیست که جبهة النصرة قصد ترک خاک سوریه را دارد، بلکه هدف سازمان مذکور این است که تلاش‌های تروریستی خود را در داخل عراق متمرکز کند و گروه‌های تابع خود را که ابتدا با هدف کمک به ارتش آزاد، از عراق به سوریه رفتند به این کشور بازگرداند، علت تصمیم مذکور این است که از نظر النصرة، اقدامات اتخاذ شده از طرف حکومت سوریه علیه این سازمان و پشتیبانی روسها و چینی ها از حکومت سوریه، قابل مقایسه با اقدامات اتخاذ شده از سوی دولت عراق علیه گروههای النصره نیست چرا که النصرة در داخل دولت عراق، نمایندگان و حامیانی دارد که با استفاده از اهرمهای حقوق بشر، آزاد کردن زندانیان، برچیدن سازمان اطلاعات سرّی و سایر فاکتورهایی که در سوریه وجود ندارد، از این جبهه تروریستی حمایت می کنند وهمین فاکتورها باعث تقویت تروریسم شده و زمینه مناسبی را برای تبدیل عراق به نقطه حرکت به سمت سوریه، فراهم آورده است؛ درست به عکس چیزی که النصرة پیش از این انجام می داد.

با وجود یکپارچگی حکومت سوریه و عدم وجود فاکتورهای مذکور در این کشور، جنگ میان دولت سوریه و جبهه النصرة به صورت برابر و تعقیب و گریز پیش می رود، حال آنکه دولت عراق موضع یکپارچه ای در قبال النصرة ندارد و برخی مسؤولین دولتی، حامی این سازمان و برخی مخالف آن هستند( هر چند این حمایت صراحتاً اعلام نشده است ). با این تفاصیل اگر النصرة نقطه ثقل خود را وارد خاک عراق کند چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

حال که جهت گیری ها و راهبرد سازمان القاعده را بررسی کردیم به سناریوی ورود به عراق در آینده نزدیک یعنی پس از اعلام نظر قطعی آمریکا پیرامون حمله نظامی به سوریه، می پردازیم:

۲۵ هزار نفر از افراد مسلح و تروریست وابسته به جبهه النصرة از سوریه وارد خاک عراق خواهند شد که فرماندهی آنان بر عهده محمود عیسی خاتونی ملقب به ابوبکر خاتونی فرمانده کل بخش شمالی سازمان القاعده است؛ وی از ساکنین روستای خویبه است که قبلاً از توابع شهرستان بعاج بود، معاون وی عبد احمد رشید ملقب به ابورشید مهاجر مسؤول گردان «غریبان شام » در بخش یعربیه سوریه بوده و اهل روستای عیثه است که قبلاً از توابع شهرستان شرقاط محسوب می شده است. همه این گروهها برای ورود به عراق از سه محور استفاده خواهند کرد:

سه محور ورود تروریستها به عراق

محور نخست از روستای ام ذیبان/شهرستان بعاج، محور دوم از منطقه فسحول/شهرستان بعاج نزدیک وادی عجیج و محور سوم از کوه سنجار. این گروههای تروریست به سمت منطقه « ثری الکراج » حرکت کرده، از منطقه « ثری واسط »، روستاهای « ام الخر » و « ام الشطن » عبور کرده و به وادی الصفا و ثرثار در شهرستان حضر خواهند رسید. این گروهها در این منطقه در روستای شخصی به نام « دلیان عکاش عیسی شمری » گرد هم می آیند. شایان ذکر است که این شخص پیوند خویشاوندی و ارتباطات مستحکمی با عربستان دارد. گروههای تروریستی از عوامل زیر برای تحقق هدف خود استفاده خواهند کرد:

ابزارهای النصرة برای تحقق اهداف خود در عراق

۱- شکافهای امنیتی در بخش تابع هنگ اول تیپ ۳۸، لشگر ۹ و تیپ ۱۱، لشگر ۳ که کردها اکثریت اعضای آن را تشکیل می دهند و نیز تیپ ۱۵ مرزی به ویژه هنگ دوم آن که اهالی مناطق مذکور، اکثریت اعضای آن را تشکیل می دهند و با اهالی مناطق مرزی سوریه مثل حسکه، شهرستان قامشلی و یعربیه که حامی جبهه النصرة هستند، روابط نسبی و خویشاوندی دارند.

۲- انتقال مقر فرماندهان عملیات « الجزیره و بادیه » و در رأس آنها سپهبد ستاد حسن کریم خضیر به شهرستان راوه در استان الانبار. به نظر می‌رسد که مقر این فرماندهان تحت‌تأثیر چند عامل نظامی و تاکتیکی، به شهرستان بعاج منتقل شود، برخی از این عوامل عبارتند از تسلط بر واحدهای امنیتی مستقر در نوار مرزی عراق و سوریه و محدود ساختن حرکت وآزادی عمل سازمان النصرة در منطقه « الجزیرة » که در میان دو استان نینوا و الانبار قرار دارد.

۳- تسلط سرّی حزب کارگران کردستان ( PKK  ( بر شهرستان سنجار ( از جمله مناطق مورد اختلاف ) با حمایت حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان.

۴- برخورداری سازمان « القاعده شاخه عراق و شام » از مأمن و حمایت لازم در مناطق نزدیک به مرزهای عراق و سوریه.

منبع: مشرق


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.