وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

عماد مغنیه، فرمانده بزرگ حزب‌الله لبنان که بود؟

Posted: 12 Feb 2014 07:23 AM PST

Emad Moghnieh

به نقل ازتسنیم؛‌ «عماد فایز مغنیه» مشهور به “حاج رضوان” فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله و دشمن شماره یک صهیونیست‌ها، شش سال پیش در چنین روزی پس از حدود ۲۵ سال مبارزه طعم شهادت را چشید و به دیدار معبودش شتافت. در ادامه شِمایی از حیات و زمانه این شهید بزرگوار ارائه شده است:

۱۹۶۲، روستای طیر دبا

جنوب لبنان، نیمه‌های تابستان، جولای به‌تعبیر اروپایی و تموز به‌گفته اعراب محلی، هنوز حال و هوای محرم و صفر میان اهالی منطقه باقی مانده بود، اینجا و آنجا می‌توانستی صدای نغمه‌های مادران شیعه لبنانی در غمگساری با صبر زینب حوراء را بشنوی، پسربچه‌های بازیگوش دنیا را در محوطه بازی خود خلاصه می‌دیدند و با تمام وجود برای غلبه بر حریف تلاش می‌کردند. دخترکان معصوم لبنانی نیز دور و بر مادرانشان مشغول بازی بودند، گاهی اوقات در پخت نان مشق خانه‌داری می‌کردند و گاهی در دوشیدن شیر و یا جارو کردن ایوان خانه‌ها تمرین کدبانوگری می‌کردند. آرامشی دلنشین بر فضای روستا غالب بود. اما دل شیخ جواد مثل سیر و سرکه می‌جوشید، همسر وی پا به ماه بود و هرروز ممکن بود نورسیده‌ای قدم به خانه آن‌ها بگذارد. وی تا آن موقع پسری نداشت و آرزومند بود که خدا نعمت پسری را به خانواده‌اش عطا کند، هرچند شاکر بود و نورسیده اگر رحمت و هدیه الهی باشد نیز از سر شوق آن را پذیرا بود. در یکی از همین شب‌ها بود که ناگهان در منزل شیخ جواد به‌سرعت باز شد. شیخ را می‌دیدی که به‌دنبال قابله دوید. وقتی با تنها قابله روستا برگشت به او اجازه ندادند وارد خانه شود، باید منتظر می‌ماند، منتظر صدای گریه، اما دیری نپایید که انتظار به سر آمد، قابله از پشت در خانه او را ندا داد، اما به او گفت: پیش از آنکه داخل شوی باید مشتلق من را کنار بگذاری. فرزند پسر بود. تکیه‌گاه پدر و امید وی، شیخ جواد نام عماد را برایش انتخاب کرد، تا ستون استواری باشد برای پدرش در دوران کهن‌سالی، اما این کودک نشان داد که می‌تواند هم ستون والدینش شود هم به‌برکت او ستون هزاران خانه هموطن و هم‌کیش او ثابت و پابرجا بماند، البته زمانی که به بزرگسالی برسد.

“عماد فایز مغنیه” نامی که بعدها حاج رضوان نیز به جایش به کار برده می‌شد، در جولای ۱۹۶۲ در روستای طیر دبا اطراف شهر صور در جنوب لبنان به دنیا آمد. پدر عماد، شیخ جواد نام داشت، در منابع غربی آمده است که وی هرچند نامی شبیه به علما داشت اما در واقع فردی معمولی و غیرمعمم بود. شیخ جواد تمکن مالی چندانی نداشت، وی به‌همراه اعضای خانواده خود به کشت زیتون و لیمو در کشتزارهای اطراف صور در جنوب لبنان اشتغال داشت. وی به‌غیر از عماد، بعدها صاحب دو فرزند پسر دیگر نیز شد، جهاد و فؤاد که بعدها با شهادت خود موجب سربلندی شیخ جواد شدند.

طبق گزارش‌های سازمان سیا خانواده مغنیه چند سال پس از تولد عماد به “عین‌الدیلبا” یکی از محله‌های فقیرنشین جنوب بیروت مهاجرت کردند. در همین منطقه بود که عماد مغنیه به‌همراه یکی از بستگان نزدیکش به‌نام مصطفی بدرالدین در حالی که در عنفوان جوانی بود وارد فعالیت‌های جنبش فلسطینی فتح شد. در همین دوران بود که عماد شمه‌هایی از نبوغ و خوش‌فکری خود را نشان داد. یکی از فرماندهان لبنانی فتح به‌نام “علی ابوحسن دیب” وقتی توانمندی‌های عماد را دید حدس زد که می‌توان از وی یک فرمانده نظامی قابلی پرورش داد. دیب به عماد جوان کمک کرد تا بتواند هرچه سریع‌تر در رده‌های نظامی و امنیتی جنبش فتح صعود کند. عماد در حالی که به‌تازگی وارد سنین جوانی خود شده بود توانست با بروز لیاقت و توانمندی‌های خود در اواسط دهه ۷۰ میلادی “گردان دانش‌آموزان” را تأسیس کند، گردانی مشتمل بر یک‌صد مرد جوان که در نهایت توانست بخشی از نیروهای نخبه یاسر عرفات موسوم به “واحد ۱۷” شود.

اما شرایط به همین‌گونه پیش نرفت؛‌ مغنیه که دوران دبستان و دبیرستان خود را در ضاحیه جنوب بیروت گذرانده بود، توانست در رشته مهندسی وارد دانشگاه آمریکایی بیروت شود. در همین حین و همزمان با انقلاب اسلامی ایران و شدت عمل صدام علیه روحانیون شیعه در عراق و تهاجم به ایران، عماد نتوانست چندان با سیاست‌های حاکم بر فتح کنار بیاید. عماد مغنیه به‌عنوان یک شیعه معتقد و محب طبقه علما پس از شهادت آیت‌الله محمدباقر صدر توسط رژیم بعث عراق و سپس سوءقصدهای سازمان اطلاعاتی عراق علیه آیت‌الله محمدحسین فضل‌الله از رهبران اصلی تشیع در لبنان، چندان تاب تحمل رویکردهای جنبش فتح را نداشت. فتح در آن زمان به عضویت ائتلافی موسوم به “جنبش ملی لبنان” در آمده بود، ائتلافی که شاخه لبنانی حزب بعث را نیز در بر می‌گرفت. در این حال و هوا بود که عده‌ای از مبارزان شیعی عضو فتح پس از آنکه‌ به مقابله با تحرکات شاخه لبنانی حزب بعث روی آوردند، مجبور به ترک فتح شدند. عماد مغنیه نیز یکی از این افراد بود.

عماد پیشترها هم از ارادتمندان به علمای شیعه لبنان بود، به‌طوری که در سفر حج ۱۹۸۰ علامه فضل‌الله، عملاً از محافظان ایشان بود و از آنجا بود که لقب “حاجی” به اول نام وی افزوده شد.

اما جدایی عماد از فتح چندان به طول نینجامید و پس از حمله اسرائیل به لبنان این جوان خوش‌آتیه لبنانی بار دیگر به همکاری با فتح روی آورد. وی از جمله مبارزانی بود که در نواحی غربی بیروت با نظامیان اسرائیلی درگیر شد و طی مقاومت در کوچه پس‌کوچه‌های غرب بیروت زخمی شد. اما صهیونیست‌ها نهایتاً توانستند بیروت را تصرف کنند و جنبش فتح را به ترک لبنان مجبور کنند. در این شرایط عماد مغنیه که اطلاعات خوبی از ذخایر سلاح‌های به جای مانده از گروه‌های فلسطینی داشت به منبعی گران‌سنگ برای جنبش‌های در حال ظهور مقاومت در لبنان تبدیل شد. با همه این احوال مغنیه تا سال ۱۹۸۴ حداقل روی کاغذ و در مقام نظر در عضویت فتح بود، هرچند طبق برخی گزارش‌ها وی در این دوره به‌طور فعالی درگیر فعالیت‌های جنبش امل درآمده بود، جنبشی که در آن زمان همچنان سفت و محکم به آرمان‌های مؤسس آن،‌ امام موسی صدر پایبند بود و منش و آموزه‌های فرمانده نظامی اسطوره‌ای آن که در آن زمان نامش “شهید مصطفی چمران” شده بود همچنان در جریان بود.

عماد، تنها پس از تأسیس رسمی جنبش مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان بود که به‌طور رسمی از دیگر جریانات جدا شد و پیروی ایده‌های انقلابی چند روحانی خوشفکر و مصممی شد که تعداد زیادی از آن‌ها بعدها مفتخر به لقب “شهید” شدند. با این حال وی به برخی ارتباطات خود با یکی از رهبران فتح به‌نام “خلیل الوزیر” ملقب به “ابوجهاد” ادامه داد. اما پس از ترور وی این ارتباط نیز پایان گرفت.

با این حال میراث عضویت در جنبش فتح در عماد هیچ‌گاه محو نشد. وی تا پایان حیات خود همچنان آرمان آزادی فلسطین و بیت‌المقدس از اشغال صهیونیست‌ها را دنبال می‌کرد. وی طی دوران فعالیت حزب‌الله لبنان با هدف مقابله با اسرائیل، واحدی خاص تحت عنوان “کمیته محو اسرائیل” درون تشکیلات حزب‌الله لبنان تأسیس کرد.

در سال‌هایی که عماد مغنیه در قالب یک فرمانده حزب‌الله ارتباط چندانی با جنبش فتح خصوصاً پس از امضای پیمان اسلو از سوی یاسر عرفات نداشت، اما ارتباطات رو به گسترشی با دو جنبش اسلام‌گرای فلسطینی حماس و جهاد اسلامی برقرار کرد.

حزبی از آن خدا و از برای راه خدا

دیری نپایید که عماد، توانایی‌ها و قابلیت‌های خود در مبارزه با نظامیان اسرائیلی را بروز داد، پس از آن بود که به فرماندهی واحد حفاظت از مقامات بلندپایه حزب‌الله منصوب شد. وی مدتی زیادی را در این سمت نماند و پس از چند صباحی مأموریت یافت عملیات ویژه حزب‌الله را هدایت کند.

گفته شده است عماد در همان ماه‌های اولیه اشغال لبنان از سوی اسرائیل، با یکی از جاویدالاثرهای ایرانی دیداری نیز داشته است. ظاهراً ماجرا از این قرار است که پس از استقرار سپاه محمد ایران (ترکیبی از تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله آن زمان سپاه تهران و نیروهای ویژه تکاور ارتش جمهوری اسلامی ایران) در سوریه،‌ مغنیه توانست به دیدار حاج احمد متوسلیان برسد. این فرمانده ایرانی پس از بازگشت سپاه محمد ایران، برای مدتی در منطقه بقاع لبنان باقی ماند تا برنامه آموزش نظامی جوانان شیعه را سازماندهی کند. در همین دوران بود که مغنیه هم از این آموزش‌های نظامی ‌بهره برد، تعلیماتی که می‌توان حدس زد براساس آن زهرچشم‌های بسیاری از اسرائیل گرفته شد.

منابع غربی مدعی هستند نام عماد مغنیه زمانی چشم مقامات اطلاعاتی غرب و اسرائیل را به خود جلب کرد که انجام چندین عملیات بزرگ و موفقیت‌آمیز به وی نسبت داده شد، از جمله انفجار ۱۹۸۳ سفارت آمریکا در بیروت، حمله به پایگاه استقرار تفنگداران آمریکا و مرکز استقرار چتربازان فرانسوی در جنوب لبنان. در همان زمان مأموران امنیتی و اطلاعاتی در تحقیقات خود مدعی شدند، گروهی از مبارزان شیعی که جوانی به‌نام “عماد مغنیه” رهبری آن را به‌عهده دارد عامل این حملات هستند، ‌حملاتی که واشنگتن و پاریس را مجبور کرد تا نظامیان خود را از لبنان خارج کنند.

“شکار عماد” خواب و قرار فرماندهان امنیتی و اطلاعاتی غرب را ربوده بود. هرچه جست‌وجو می‌کردند کمتر اثری یافت می‌کردند. عماد گریزپا زرنگ‌تر از آن بود که ردی از خود به جای گذارد.

این زمان‌ها بود که حاج عماد دیگر بیش از آنکه به عماد بودنش مشهور باشد “حاج رضوان” خوانده می‌شد.

در این دوران، جوانان حزب‌الله طی سال‌های منتهی به ۲۰۰۰ خواب و خوراک را بر متجاوزان حرام کرده بودند. در این مدت رزمندگان حزب‌الله به‌رهبری حاج رضوان و همرزمانش حملات خرد‌کننده‌ای بر ستون فقرات اسرائیل در جنوب لبنان وارد کردند تا آنجا که ایهود باراک را مجبور کرد در یک شباهنگام، دستور عقب‌نشینی یک‌باره نظامیان اسرائیل از جنوب لبنان را صادر کند.

تصاویر به جا مانده از این دوران همچنان یادآور فریادهای زندانیان خِیام ــ مخوف‌ترین زندان اسرائیل در اراضی اشغالی جنوب لبنان ــ در ابراز خوشحالی از رسیدن آنچه “لشکر خمینی” می‌نامیدند، است. حاج رضوان قطعاً یکی از آن سربازان جان بر کف بود.

اما دشمن را نباید فقط از خانه بیرون کرد، دشمنی را که همیشه به فکر انهدام ستون‌های استقرار، ثبات و حیات یک ملت باشد نمی‌توان فراموش کرد. ستون‌های استواری نیاز تا در مقابل هرگونه تجاوزی ایستادگی کنند. عماد مقاومت از زمره مردانی بود که این وظیفه را به‌عهده داشت.

برخی گزارش‌های اطلاعاتی گواه بر این است که حاج رضوان با دسترسی به اطلاعاتی که بعدها و در سال‌های آتی آشکار شد، در اقدامی پیش‌دستانه ربودن دو سرباز صهیونیست در تابستان ۲۰۰۶ را هدایت کرد. مدت‌ها پس از خاتمه نبرد ۳۳روزه  حزب‌الله و نظامیان اسرائیلی، آشکار شد که عماد از طرحی و نقشه‌ای اطلاع‌ یافته بود که بر اساس آن رژیم صهیونیستی قصد داشت حمله‌ای سنگین و خردکننده ــ به‌تعبیر اسرائیلی‌ها ــ علیه حزب‌الله اجرا کند. اما حاج رضوان با جلو انداختن درگیری، قاعده جنگ پیش‌بینی شده را تغییر داد. اسرائیل در زمین حزب‌الله بازی کرد و سرافکندگی نصیبش شد.

در این دوران حزب‌الله که کینه طریقت صهیون را در پیش رو داشت، با خنجری از پشت سر روبه‌رو شد. پس از ترور “رفیق بهاءالدین حریری” نخست‌وزیر فقید لبنان، برخی گروه‌های لبنانی با تحریک برخی کشورها مانند عربستان و اردن وارد درگیری تمام‌عیاری با حزب‌الله در داخل لبنان شدند. در واقع هدف این بود که حزب‌الله در خانه خود سرگرم شود تا اسرائیل نفس راحتی بکشد، هماهنگی و همکاری که بعدها و در فرجام کار حاج رضوان خود را نشان داد.

۴۵ بهار

مردی متواضع، خوش‌مشرب، شوخ‌طبع، و خانواده‌دوست. اغلب دوستان، نزدیکان و اعضای خانواده عماد این ۴ ویژگی را به‌عنوان مشهودترین خصایص وی ذکر کرده‌اند. خوش‌طبعی وی از همان کودکی‌اش زبانزد همه بوده، طوری که به‌راحتی می‌توانست جمعی خانوادگی را برای ساعت‌ها مسرت دهد.

با این حال، عماد تنها توانست ۴۵ بهار را به چشم ببیند، این عبارت شاید شبیه عباراتی باشد که از زبان دوستداران وی بیان می‌شود اما مخالفان و دشمنانش قطعاً نظر دیگری داشتند و هنگامی که نهایتاً پس از بیش از دو دهه تلاش شکست خورده، توانستند وی را در میانه زمستان ۲۰۰۸ ترور کنند، احتمالاً به این فکر می‌کردند که بهاری کمتر نگران کننده را پیشِ‌رو خواهند داشت.

اما این اسطوره خوشنام مقاومت اسلامی چگونه از میان ما رفت. طبق گزارش‌های تأیید شده، وی ساعاتی پیش از هدف قرار گرفتن، مدتی را در سفارت تهران در منطقه کفرسوسه دمشق گذرانده بود، عمارتی که نمایندگی کشوری را داشت که مغنیه به‌عشق آن کشور، آرمان‌ها و مردمانشان زبان فارسی را به‌خوبی فرا گرفته بود و به‌گفته دوستان و آشنایان، وی قادر بود با فارسی سلیسی سخن بگوید. اما آنچه حاصل شد نتیجه چه‌چیزی بود؟ هرچه هست مطمئناً وی در جشن سفارت تهران به‌مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی شرکت داشته است، طبق نتایج تحقیقاتی که بعدها انجام شد زمانی که مغنیه در خودروی پاجروی میتسوبیشی خود نبود، این خودرو برای لحظاتی میزبان تعدادی غریبه بود، شاید هم تنها یک غریبه، ولی هرچه هست خیابان الحدیقه شاهد اتفاقی بود که تا لحظات و یا دقایقی بعد و پس از حصول نتیجه، دنیا را می‌لرزاند، و داغ از دست دادن اسطوره‌ای را بر سینه هزاران هزار نفر می‌گذارد.

عماد مغنیه، هدف شماره یک صهیونیست‌ها، پس از خداحافظی با مسئولان سفارت و تعدادی از فرماندهان میانی حزب‌الله ــ  در حالی که وی را نمی‌شناختند ــ به‌طرف در خروجی سفارت حرکت کرد، طبق معمول در حالی که همه‌چیز را از زیر عینک خود زیر نظر داشت با کمال خونسردی و در هیبت یک فرد معمولی به‌سمت محل پارک خودروی خود در خیابان الحدیقه حرکت کرد. اما لحظاتی بعد هنگامی که پشت فرمان خودروی خود نشسته بود ناگهان صدای انفجاری نه‌چندان بلند نظر ساکنان خیابان الحدیقه را جلب کرد. ناظران از دور زبانه‌های فروزان دود و آتش را می‌دیدند. برخی که از نزدیکیی سفارت ایران به محل اطلاع داشتند، شاید حدس‌هایی زدند که اتفاقی برای ایران، یک ایرانی، ‌و یا یکی از دوستان ایران رخ داده است. اما در همان لحظات لب‌هایی با لبخند از هم باز شد. خبر ترور فرمانده بلندمرتبه حزب‌الله مطمئناً قبل از آنکه به مقامات ایران، سوریه، ‌لبنان و یا رسانه‌ها برسد، به یکی از اتاق‌های عملیات موساد در قلب تل‌آویو ارسال شده بود. البته برخی گمانه‌های نزدیک به واقعیت از این حاکی است گوش‌هایی در اَمان و ریاض نیز مشتاق شنیدن این خبر بودند. آری دشمنان مغنیه لبخند بر لب داشتند و دوستداران وی اشک بر چشم.

پس از شهادت مغنیه برخی دوستان و آشنایان وی جسته و گریخته و با واسطه و بی‌واسطه در مورد این فرمانده نابغه نظامی، شخصیت،‌ باورها، روحیات و توانایی‌های وی مطالبی را بیان کردند. اما دانستن این نکته شاید جالب باشد که این شهید بزرگوار علاقه خاصی به نغمه “اوج آسمان” با صدای محمد اصفهانی داشت. حتی برخی نزدیکان وی گفته‌اند که وی اغلب اوقات در خودروی خود این نغمه را می‌شنید. شاید آخرین صدایی که این شهید بزرگوار از این دنیای فانی شنید همین ابیات باشد:

امشب در سر شوری دارم،

امشب در دل نوری دارم،

باز امشب در اوج آسمانم،

باشد رازی با ستارگانم… .

“عادل الکلبانی” کیست؟

Posted: 12 Feb 2014 06:28 AM PST

«عادل بن سالم الکلبانی» شیخ سیه چرده درشت هیکل ساختارشکن وهابی، اولین امام جماعت آفریقایی ‏تبار مسجدالحرام که با صدایی بم و لحنی زیبا از «رأس الخیمه» به عربستان سعودی مهاجرت کرده است. او در محافل فرهنگی عربستان به فقدان وزن علمی و نداشتن آگاهی‌های کافی مشهور بوده و به لحاظ شخصیتی، یک فرد متزلزل و فرصت‏‌طلب قلمداد می‌شود.
 


اوبامای سعودی!

کلبانی را که در ۱۳۷۸قمری به دنیا آمده، نیویورک‌تایمز در گزارش خود که ترجمه عربی آن در شماره روز یکشنبه ۲۰۰۹/۴/۱۲ روزنامه “الشرق‌الاوسط” منتشر شد «اوبامای سعودی» خواند. این مرد که فرزند مهاجر فقیری از منطقه خلیج می‌باشد خود را “اوبامای سعودی” می‌نامد.

 به تصریح خودش در ریاض به دنیا آمده و در مدارس سعید بن جبیر (ابتدایی) و ابن زیدون (متوسطه) تحصیلاتی کاملا معمولی داشته و هیچ خاطره‌ای دوران تحصیل نداشته و تنها نام یکی از معلمانش را بیشتر به خاطر نمی آورد.

در گزارش یاد شده آمده است: «هنگامی که شیخ عادل الکلبانی در ماه سپتامبر گذشته به تلفن منزلش پاسخ داد، شخصی به وی گفت: خادم حرمین شریفین، ملک عبد الله بن عبدالعزیز، شما را به عنوان امام جماعت مکه مکرمه برگزیده است. شنیدن این خبر وی را کاملاً غافلگیر کرد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، شیخ عادل الکلبانی پس از دو روز به ملاقات خادم حرمین شریفین شتافت و شاهزاده خالد الفصیل به پیشواز وی آمد، هنگامی که می‌خواست خود را به او معرفی کند، شاهزاده با لبخند حرف او را قطع کرد و گفت: «شما مشهور هستید.»

 

عکس نیویورک تایمز از کلبانی

پس از آن شیخ عادل به ملک عبدالله معرفی شد و در مکانی که پادشاه و جمعی از وزرا نشسته بودند جای گرفت. وی که با ادب و تواضع آمیخته به شرم با پادشاه صحبت می‌کرد – به شیوه سنتی عرب‌ها در منطقه خلیج‌فارس – به منظور احترام و قدردانی به ملک عبدالله بر بینی وی بوسه زد. و پس از چند روز شیخ عادل با چهره کاملا آفریقایی و صدای بم خود مشغول تلاوت قرآن مجید از پشت بلندگوهای مسجدالحرام شد که از طریق ایستگاه‌های تلویزیونی در سراسر جهان پخش می‌شود.»

نیویورک تایمز در گزارش خود افزود: شیخ عادل برای شوخی با اشاره به باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا خود را “اوبامای سعودی” می‌نامد.

سه دهه بی‌نمازی و لهو و لعب امام‌جماعت آینده مسجدالحرام

در بخش دیگری از گزارش نیویورک‌تایمز درباره او آمده است: پوست سیاه شیخ عادل تنها مانع اجتماعی وی نبوده است، از سوی دیگر پدر وی که در دهه پنجاه از رأس‌الخیمه که هم اکنون یکی از امارات متحده عربی است به کشور سعودی مهاجرت کرد و به عنوان یک کارمند ساده دولتی کم‌درآمد مشغول به کار شد، شیخ عادل نیز پس از گذراندن مرحله دبیرستان به استخدام هواپیمایی پادشاهی سعودی در آمد و همزمان با آن تحصیلات شبانه را در دانشگاه ملک سعود آغاز کرد، ولی سپس به تحصیل علوم شرعی، حفظ قرآن مجید و علوم فقه اسلامی روی آورد.
 

او خود در مصاحبه با  سایت “المنتدی الاسلامی العالمی” می‌گوید: «من در دوران جوانی، یک آدم گمراهی بودم و نمی‌فهمیدم که دین و خدا و نماز یعنی چه؟ کارم، در کوچه و بازار گشتن و سینما رفتن بود. حتی تا سن ۲۷ سالگی برای یک‌بار هم نماز نخوانده بودم. تا این که روزی در خودرو، رادیو را باز کردم و دیدم که کسی قرآن می‌خواند و بعد متوجه شدم که صدای آقای منشاوی است.

آیه‌ای را خواند: وجاءت سکرة الموت. مقداری تکان خوردم. بعد از این به فکر افتادم که ببینم دین و خدا و نماز، یعنی چه؟ گاهی به مسجد می‌رفتم و یک‌روز نماز می‌خواندم و یک‌روز نمی‌خواندم. به مسائل عبادی، توجهی نداشتم و از نماز فرار می‌کردم.

تا اینکه تعدادی نوار قرآن گوش دادم و تعدادی از آیات را حفظ کردم. به خاطر این که صدای خوبی داشتم، مرا معین کردند به عنوان امام جماعت در مسجد جامع صلاح‌الدین در سلیمانیه. در سال ۱۴۰۵ از روی قرآن، برای مردم نماز تراویح می‌خواندم و مردم هم پشت سر من نماز می‌خواندند. ولی با این حال، خیلی زیاد آدم مذهبی نبودم.»

 

فیلم: نماز باترجمه همزمان و کلا راحت

مهاجرت به عربستان
وی ابتدا به عنوان کارمند شرکت هواپیمایی سعودی در عربستان مشغول به کار شد، تا اینکه در سال ۱۹۸۴ میلادی در امتحان اداره اوقاف برای تصدی امامت جماعت قبول و به عنوان پیش‏نماز “مسجد فرودگاه ریاض” تعیین گردید.

او کارش را به عنوان امام جماعت “مسجد صلاح‌الدین” در منطقه “سلیمانیه” ریاض پایتخت عربستان ادامه داد در حالی که بر خلاف ائمه جماعت این‌گونه مساجد، حافظ قرآن نبود و باید سوره‏‌ها را از روی قرآن می‏‌خواند.

اخراج از امامت جماعت

وی پس از چهار سال به عنوان امام جماعت “مسجد جامع ملک خالد” در شهر ریاض منصوب شد اما با دستوری که از سوی “دختران ملک خالد” صادر گردید از این منصب عزل شد! دلیل این برکناری، همچنان نامعلوم است!
 

امامت مسجدالحرام
کلبانی فاقد تحصیلات دینی، سپس از سوی پادشاه سعودی به امامت جمعه و جماعت مسجدالحرام در شهر مقدس مکه منصوب گشت. او تا پیش از این تنها به شکل غیر رسمی از درس‏ برخی شیوخ وهابی استفاده کرده است.

«بن‌جبرین» از مهم‏‌ترین اساتید وی بوده و تأثیرپذیری کلبانی از او در سخنرانی‏‌ها و خطبه‏‌هایش واضح است. عبدالله بن عبدالرحمن الجبرین از متعصب‏‌ترین شیوخ سلفی است که به خاطر فتاوای خشونت‏‌طلبانه و گمراه‏‌کننده‏‌اش علیه پیروان دیگر مذاهب اسلامی ـ از جمله شیعیان ـ حتی تحت تعقیب دستگاه‏‌های قضایی اروپا نیز قرار دارد. بن‌جبرین همان شخصی است که فتوای وجوب انهدام حرم ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ را نیز صادر کرده بود.

 

 انکار فضائل اهل بیت علیهم السلام در منابع اهل سنت

به دلیل همین بی‏‌سوادی و بی‏‌اطلاعی، منصوب‌شدن کلبانی به عنوان امام مسجدالحرام، که به غیر از صوت و لحن شرایط دیگری مانند عالم بودن را نیز می‏طلبد، عکس‏‌العمل‏‌ها و واکنش‏های زیادی را در خود محافل علمی وهابی نیز برانگیخت.

خودِ وی در همان مصاحبه معروف با بی‌بی‌سی، منصوب‌شدنش به عنوان امام مسجدالحرام را دلیلی بر “شجاعت ملک عبدالله” دانست چرا که علاوه بر برخوردار نبودن از تحصیلات متناسب با این مقام، دارای پوست سیاه نیز هست و سیاه‌پوستان در جامعه عربستان در جایگاه اجتماعی پایینی به سر می‏‌برند!

دوست و همسفر بن‌لادن
کلبانی همچنین از دوستان و هم‌فکران نزدیک «اسامه بن‌لادن» است و در دهه هشتاد میلادی به منظور همراهی با بن‌لادن به افغانستان هم سفر کرد اما پس از آنکه از سوی وزارت کشور سعودی جذب شد از طرفداران حاکمیت گردید. وی دو همسر وحداقل ۱۲ فرزند دارد.
 

افشاگری درباره نفاق و وقاحت‌های وهابیون
بنا به نقل شبکه العالم، کلبانی در برنامه‌ای تلویزیونی لو داد «برخی مبلغان سعودی یک بام و دو هوا هستند؛ در داخل کشور چیزی می‌گویند و در خارج چیز دیگر.»
 

وی افزود: «به همراه گروهی از علمای افراطی که حتی دست‌زدن را تحریم کرده‌اند در مراسمی در خارج از عربستان شرکت کردم؛ اما دیدم که آنها موسیقی گوش کرده و در مراسم رقص شرکت کردند.»

کلبانی ادامه داد: «عبدالرحمن العشماوی که در این مراسم همراه من بود به من گفت، چرا نرقصیم..؟!»

 

تکفیر شیعیان
کلبانی در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی شیعیان را تکفیر کرد و گفت من نمی‌توانم بپذیرم کسی که جایگاه خلیفه اول را می‌داند، او را ناسزا می‌گوید و با بغض و عداوت او، به خداوند تقرب می‌جوید و او را لعن می‌کند، من به چنین فردی، نمی‌توانم مسلمان بگویم و شکی در کفر او نیست.وی در این مصاحبه که شامگاه دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ پخش شد گفت: «در حالی که شیعیان بیشتر از حق‌شان را دریافت کرده‏‌اند، دائماً از وضعیت موجود شکایت می‏‌کنند!»

او در استدلال این اظهارات، به دیدار «عبدالله بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان با بازداشت‌شدگان شیعه که در پی حوادث مدینه بازداشت شده بودند اشاره کرد و افزود: «شیعیان در اقلیت قرار دارند و باید از وضع موجود راضی باشند.»
 

وی این اظهارات تفرقه‏‌افکنانه را در روز ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ تکرار کرد و گفت: «چرا تعجب می‏‌کنید؟ این موضوع به هیچ وجه جدید نیست. پیش از من نیز بسیاری از علمای اهل سنت و خلفای راشدین حکم به تکفیر شیعیان داده بودند.»

وی در روز ۲۳ خرداد هم با تکفیر سه‏ باره شیعیان، از مسلمانان خواست آنها را مانند مسیحیان بدانند.

کلبانی در اظهاراتی که در چند سایت وهابی منتشر شده گفته است: «بر من واجب است که رای و عقیده خود را درمورد کفر علمای گمراه‏‌کننده رافضیان تبیین و اظهار کنم!»

پیشنهاد افزایش محدودیت‌ها برای تشیع
شیعیان، حق ورود در هیئت کبار علماء ـ هیئت سیاست‌گذاری امور فرهنگی و دینی ـ عربستان سعودی را ندارند. با این که شیعیان در عربستان سعودی، جزء هموطنان ما هستند، ولی منهج و سیاست عربستان سعودی، همان سیاست دوران گذشته و بر اساس عدم مشروعیت آزادی دینی است و به شیعیان اجازه نمی‌دهیم که در عربستان سعودی فعالیت کنند یا در مراکز تصمیم‌گیری فرهنگی و دینی داخل شوند.
 

 

 

صدور حکم کفر همه علمای شیعه

در مصاحبه یاد شده وقتی خبرنگار از او می پرسد: آیا برنامه‌ای که شما در عربستان سعودی دارید و شیعیان را محدود می‌کنید، مخالف سیاست‌های جهانی و اسلام نیست؟

کلبانی جواب می دهد: آیا در واتیکان اجازه می‌دهند که مسلمانان در آنجا مسجد بسازند؟ همان‌طوری که در واتیکان، اجازه مسجد ساختن نمی‌دهند، ما هم در عربستان سعودی، شیعیان را در محذوریت قرار می‌دهیم.

خبرنگار مجددا از او می پرسد: برخورد واتیکان نسبت به مسلمانان، برخورد دو دین است، ولی برخورد شما با شیعیان، برخورد یک دین با دو مذهب است. او می گوید: مگر واتیکان به مسیحیت پروتستان اجازه می‌دهد که در آنجا کلیسا بسازد؟ نه، ما هم با این که شیعیان، خودشان را مسلمان می‌دانند، اجازه نمی‌دهیم هیچ فعالیتی در عربستان سعودی داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: ما نسبت به تکفیر عوام‌شان، باید مقداری دقت و بررسی کنیم که ملاک کفر، در عوام شیعه هست یا نه. ولی در خصوص تکفیر علماء شیعه، نظر من این است که تمام علماء شیعه، کافر هستند!

این در حالی است که علمای اهل سنت و شیعه برخلاف وهابیان همدیگر را صراحتاً برادر می‌دانند و علمای شیعه مان
شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.