معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین{بخش اول}
 
وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین

Posted: 15 Mar 2014 05:28 PM PDT

واژه “Symbol” در لغت به‌معنای نماد، نشانه، دالّ، نمودگار، نمون، رمز است و در عرف علمی، کد و سمبل نیز برای آن به‌کار می‌رود. این اصطلاح، در حوزه فلسفه زبان، زبان‌شناسی، ارتباط‌شناسی و هنر و ادبیات به‌کار برده می‌شود و اصل آن ریشه در ادبیات نشانه‌شناختی جهان باستان دارد. گذشتگان همواره منابعی غنی از رمزها (نمادها) را در ادبیات خود دربر داشته‌اند و نمادها از ارکان اساطیر کهن است؛ بلکه زبان اسطوره، نماد است.اما اصطلاح نشانه و به تبع آن انواع نشانه از جمله نماد (symbol)، برای اولین‌بار توسط چارلز ساندرز پیرس، فیلسوف پراگماتیست آمریکایی و با تقسیم سه‌گانه نشانه توسط او وارد ادبیات علمی دوران مدرن شد و مورد استفاده در علوم گوناگون قرار گرفت.

پیرس “نشانه‌ها” را به سه دسته معروف شمایل (Icon) ، نمایه (Index) و نماد (Symbol) تقسیم کرده است. این گفتار به مطالعه نماد با رویکرد ارتباط‌شناختی و به‌عنوان یک واسط (Medium) در انتقال پیام می‌پردازد و از جنبه‌های فلسفی محض و زبان‌شناختی صرف در این‌باره صرف‌نظر می‌کند.

در این گزارش به بررسی نمادهای فراماسونری به کار رفته در سه مکان مهم در آمریکا می پردازیم.

ساختمان کنگره آمریکا

ساختمان کنگره آمریکا تنها یک ساختمان دولتی نیست بلکه کانون روحانی ایالات متحده است. ساختمان، هنر، و نماد های این بنا اهمیت زیاد سازمان های مخفی را در شکل دادن قدرتمندترین حکومت جهان آشکار می سازد.

در این گزارش به بررسی ساختمان کنگره می پردازیم و ویژگی هایی را که این ساختمان را به مکانی فراماسونی، یا یک هیکل سلیمان آمریکایی، تبدیل میکنند پیدا می کنیم.

293648 424 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین
کنگره آمریکا؛ یکی از نمادهای اصلی قدرت آمریکا

یک فرد آمریکایی عادی ساختمان کنگره را جایگاه دموکراسی می داند که در آن تصمیمات بزرگ سیاسی گرفته می شوند. افراد کمی هستند که به عناصر معنوی معماری و نمادین ساختمان که به واقع آن را به معبدی از رازو رمزهای فراماسونی  تبدیل می کند توجه نمایند. در پشت همه ماجرا جورج واشنگتن قرار گرفته است، یک فراماسون درجه سی و سوم که “مسیح آمریکایی” خوانده می شد.

 ساختمان کنگره مفاهیم زیادی در بر داشت که برای افراد عادی ناشناخته بود اما گویا سازندگان اهمیت زیادی برای آن ها قائل بودند: همترازی با اجسام آسمانی، اهمیت خطوط لی (ley Lines خطوطی که تصور میشد اماکن برجسته مذهبی و روحانی را به هم مرتبط می کند)، روابط و معانی رمزی و مخفی  اعداد، انرژی معنوی، و غیره. این ها ممکن بود برای مردم عادی “چیزهای احمقانه عصر جدید” به نظر بیاید ولی نه برای بنیانگذاران آمریکا که به این چیزها اهمیت زیادی می دادند.

نگاهی به معنای ساختمان کنگره

مثل همه ی واشنگتن دی سی، ساختمان کنگره نیز تقریبا کاملا توسط فراماسون ها طراحی شده است و در معماری و کارهای هنری “نشانه ها”یی  از این گروه دیده می شود.

ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن دی سی توسط گروهی از معماران که تقریبا همه ی آن ها فراماسون بودند ساخته شد. طراحی اولیه ساختمان توسط “ویلیام ثورنتون” (۱۸۲۸-۱۷۵۹) صورت گرفت و کار آن نهایتا توسط “برودر بنجامین لتروب” ( شاگرد معمار انگلیسی ساموئل پپیس کوکرل، ۱۸۲۷-۱۷۵۴) تکمیل شد که او نیز آن را پس از جنگ ۱۸۱۲ دوباره طراحی کرد. ساختمان های کناری و گنبد بزرگ بعد ها توسط برودر توماس اوستیک والتر  اضافه شدند.

293649 739 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین
گذاشتن سنگ بنای ساختمان توسط جورج واشنگتن در لباس کامل فراماسونی

سنگ بنای ساختمان کنگره ایالات متحده با تشریفات فراماسونی در ۱۸ سپتامبر ۱۷۹۳ تحت نظارت لژ(فراماسون) اعظم مریلند گذاشته شد. رئیس جمهور جورج واشنگتن ریاست مراسم را بر عهده داشت و افرادی چون جوزف کلارک از مریلند، الیشا دیک از ویرجینیا، و ولنتین رینتزل از مریلند وی  را همراهی می کردند.

293650 230 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین

 
طرح جغرافیایی کنگره


293651 163 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین
ساختمان کنگره در مقابل بنای یادبود واشنگتن

واشنگتن دی سی با دقت زیادی مطابق اصول جادوگری قدیم طراحی شد. ساختمان کنگره بخاطر مکان و شکل ظاهری خود، بخش مهمی از این شهر است. مهمترین ویژگی ساختمان کنگره گنبد بزرگ آن است که همانطور که بعد از این خواهیم دید معنای نمادین عمیقی دارد. این گنبد در مقابل بنای یادبود واشنگتن قرار دارد که نمونه‌ای تقریبا ۱۷۰ متری ازیک ستون هرمی سنگی مصری است. این طرح همچنین به طرز عجیبی شبیه به میدان سنت پیتر در واتیکان است که در آن یک ستون هرمی سنگی (ابلیسک) در مقابل یک گنبد عظیم الجثه قرار دارد.
 

293652 854 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین
میدان سنت پیتر، واتیکان، ستون هرمی ابلیسک در مقابل گنبد

همین طرح در پاریس، آستانه (در قزاقستان)، وبسیاری از شهرهای دیگر دیده می شود. این ها تصادفی نبوده و معنای مهمی دارند. تئوری های زیادی وجود دارند که ادعا می کنند اشکالی چون هرم‌ها، گنبدها، و قوس‌ها می‌توانند از اطراف خود انرژی گرفته یا به اطراف انرژی پخش کنند. حال اینکه این مطالب تا چه حد درست است هنوز مشخص نیست.

 حال از زاویه ای دیگر به  ساختمان کنگره نظر می اندازیم. خط مستقیمی را فرض کنید که از  نوک گنبد مستقیما به زیرزمین وصل می‌شود. ما بدین ترتیب ساختمان را واکاوی خواهیم کرد.


مجسمه آزادی
بر فراز کنگره

293653 232 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین

در بالای گنبد کنگره مجسمه مرموز آزادی روی سطحی کروی که احتمالا نماد زمین است قرار دارد.  در اطراف کره این جمله که “از میان همه، یکی”  “E Pluribus Unum” نوشته شده است.
 

293654 840 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین
کلمبیا الهه نمادین آمریکا و
شخصیت اسطوره‌ای آمریکایی است.

گفته می شود که مجسمه یک نماد تمثیلی مونث است که در دست راستش دسته شمشیری غلاف شده و در دست چپش تاج پیروزی ساخته شده از برگ بو و نیز سپر ایالات متحده را گرفته است.

این سپر درست شبیه سپری است که در نشان بزرگ ایالات متحده وجود دارد. و مانند آن شامل ۱۳ خط می‌شود. با این تفاوت که در قسمت بالای این زره هم ۱۳ ستاره  وجود دارد.

قبای کوتاه او با سنجاق سینه ای که روی آن US یا ایالات متحده نوشته شده، بسته شده است و بخشی از آن با پتوی سنگین ریشه دار به سبک بومیان که از روی شانه ی راست او آویزان شده پوشانده شده است. او به صورت نمادین رو به مشرق و به سمت ورودی اصلی ساختمان دارد که این بدان معناست که خورشید هیچگاه بر آزادی غروب نمی‌کند.”

حال این الهه‌ای که بر بالای مهمترین ساختمان آمریکا قرار دارد و کنگره را تحت نظارت دارد کیست؟

مطمئنا او بر خلاف آنچه خیلی‌ها تصور می کنند حضرت مریم نیست و به هیچ یک از الهه های قدیم نیز ربطی ندارد. واقعیت این است که این ناحیه (ناحیه D.C) به اسم همین شخصیت شناخته می‌شود و ناحیه “کلمبیا” نام دارد. کلمبیا الهه نمادین آمریکا و شخصیت اسطوره‌ای آمریکایی است.

293655 779 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین  

293656 178 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین

293657 776 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین

نماد کلمبیا در همه تبلیغات آمریکایی به چشم می خورد

 

گنبد کنگره آمریکا

 

293658 435 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین

در قسمت درونی گنبد که از داخل ساختمان کنگره قابل رویت است نقاشی بسیار مهمی دیده می شود که اهداف سیاسی، معنوی و فلسفی  بنیانگذاران آمریکا را آشکار می کند.

با وجود آن که میلیون‌ها توریست از این نقاشی دیدن کرده اند اما نویسندگان معدودی معانی عارفانه، مبهم و کیمیایی این اثر را مورد بررسی قرار داده اند . کتاب جالب ” دروازه آزادی” اثر ویلیام هنری و مارک گری تنها کتابی است که به تحلیل معنای اسرارآمیز این نقاشی که ” آپوتئوسیس” یا “عروج از زندگی خاکی” نام دارد پرداخته است.
 

293659 267 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین

آپوتئوسیس اثر هنرمند ایتالیایی “کنستانتینو برومیدی” بود که بخاطر نقاشی‌هایش که در اختیار واتیکان و پاپ پیوس نهم قرار گرفته بودند مشهور شد.

در سال ۱۸۴۸ جوزپه متزینی که فراماسون نیز بود برای سرنگونی قدرت پاپ اقدام کرد که این باعث ایجاد دورانی از آشوب و نیز فرار پاپ شد. این انقلاب البته موفق نبود و قدرت پاپ طی یک ائتلاف اروپایی به وی بازگشت. اما در کمال تعجب برومیدی دستگیر و متهم به هدایت یکی از گروه های انقلابی متزینی  برای سرنگونی واتیکان شد. او بخشی از محکومیت خود را در زندان‌ها گذراند ولی بعدا به او اجازه داده شد که به آمریکا برود و هیچ وقت به واتیکان بازنگردد.  او در آمریکا با کار کردن برای گروههای مخفی چون ژزوئیت‌ها (سربازان مسیح) به شهرت رسید. داستان برومیدی در انطباق کامل با وضعیت “ضد واتیکان” کنگره است. حال بیایید نگاهی به شاهکار هنری برومید یعنی آپوتئوسیس بیاندازیم.

آپوتئوسیس چیست؟

آپوتئوسیس به معنای ارتقای یک سوژه به درجه ی الهی است. به عبارت دیگر، این نقاشی ارتقای جورج واشنگنتن را به وضعیتی خدای‌گونه، همچون وضعیت مسیح مسیحیان به تصویر می‌کشد.

 او روی رنگین کمانی نشسته و پشت سر او دریچه و دروازه  خورشید رو به بهشت (یا عالم ارواح) است. به عبارت بهتر، واشنگتن در حال خروج از رحم گنبد است تا تولدی دوباره را در قالب خدایی جاودان تجربه کند. ویلیام هنری در کتاب خود اشاره کرده است که خدایی حضرت مسیح هم در هنر مذهبی قدیمی به شکل مشابهی مصور شده بود.
 


293660 798 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین
تابلو “آخرین حکم” اثر هانس مملینگ
مسیح نشسته بر رنگین کمان و دروازه ی خورشید پشت  او

293661 352 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین
تابلو “مسیح در عظمت”
در این اثر نیز مسح روی رنگین کمان نشسته و شخصیت های مذهبی در اطراف او هستند

 
بنابراین آپوتئوسیس یک پیام روشن دارد: جورج واشنگتن مسیح آمریکایی است. این ممکن است به نظر یک مسیحی عادی کفرآمیز باشد اما در توازن کامل با فلسفه ی ماسونی سازندگان کنگره است.

آموزه های کابالایی یهود می‌گویند که جرقه‌ای از الهیت در وجود هر انسانی نهفته است. و این خدایی بودن درونی را می‌توان با آموزش معنوی و ذهنی و فراگرفتن هنرهای اسرارآمیز بیدار کرد. بطوریکه یک آموزش موفق، منجر به تولد یک مرد کامل شده، یک مسیح، یا یک خدا-انسان می‌شود.

روسیکروسیانی‌ها معتقدند که تعلیمات مسیح مثل تعلیمات بودا راه اصلاح روحانی را که برای رسیدن به تنویر لازم است نشان می دهد. جورج واشنگتن به عنوان یک فراماسون درجه سی و سه به این سطح متعالی رسیده است.

برخلاف نقاشی‌های بالا که در آن‌ها مسیح با فرشتگان و قدیسان احاطه شده است، واشنگتن با شخصیت‌های الحادی قدیم احاطه شده و با اسرار فراماسونی در آمیخته‌اند.
 

293662 553 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین
توث هرمس با کادوسه (نشان جام و مار) و کلاه بالدارش
293664 113 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین
ولکان، خدای آتش و  کیمیاگری

293665 301 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین
فریدوم (که نام دیگرآن کلمبیا است)
در حال کنار زدن پادشاهان و یاغیان
293667 279 معماری فراماسونری در آمریکا؛ از ساختمان کنگره تا تندیس پسر زرین
مینروا، الهه حکمت

هرمس، پوزئیدون،ولکان، فریدوم، سرس، و مینروا به ترتیب نشانه تجارت، دریا، نیرو، جنگ، کشاورزی، و حکمت هستند. نقاشی اما معنای سحرآمیز پنهانی را مخفی نگه می دارد.


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.