خطر ظهور تکفیری‌ها در دومین کشور شیعه جهان
 
وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

خطر ظهور تکفیری‌ها در دومین کشور شیعه جهان

Posted: 20 Mar 2014 01:35 AM PDT

جمهوری آذربایجان پس از ایران دومین کشور شیعه جهان محسوب می‌شود. بر اساس آمار مرکز تحقیقاتی “پیو”، ۹۹٫۲ درصد از مردم کشور جمهوری آذربایجان مسلمان هستند و مابقی مسیحی و پیروان مذاهب دیگرند. علیرغم اینکه اسلام دین رایج این کشور است اما مردم آذربایجان بر اساس قومیت و فرهنگ تقسیم‌بندی شده‌اند و آذربایجان مذهب رسمی ندارد. دولت از سال ۲۰۰۹ حجاب اسلامی در این کشور را به بهانه‌های واهی نظیر پنهان کردن موادمخدر و سلاح ممنوع کرد و بسیاری در تظاهرات علیه ممنوعیت حجاب اسلامی در این کشور بازداشت و زندانی شدند.

به نقل از مشرق، ۸۵ درصد از جمعیت مسلمان این کشور شیعه و ۱۵ درصد ما بقی از اهل تسنن؛ و اکثریت شیعه از شیعیان دوازده امامی هستند. شیعیان در پایتخت “باکو” و در شهر لنکران و روستاهای اطراف آنها متمرکز هستند و اهل تسنن در شمال کشور زندگی می کنند.مهاجرانی مسیحی نیز مقیم باکو هستند و حکومت به آنها اجازه داده آزادانه مراسم عبادی خود را برگزار کنند. اسلام به دست اعراب و در قرن هفتم میلادی وارد این کشور شد. هم چنین در آذربایجان یک گروه کوچک یهودی نیز زندگی می‌کنند و در سه معبد که یکی از آنها در باکو قرار دارد به انجام مناسک دینی خود می‌پردازند. آذربایجان یک حکومت لائیک و سکولار دارد‌ که غالبا از ترس گسترش اسلام‌گرایی و تبدیل ماهیت حکومت سکولار آن به یک حکومت با اکثریت شیعه، اجازه فعالیت‌های جمعی سیاسی-مذهبی را به مسلمانان این کشور نمی‌دهد.
500224 498 خطر ظهور تکفیری‌ها در دومین کشور شیعه جهان
این کشور در سال ۱۸۰۶ به دست روسیه افتاد‌، در سال ۱۹۱۸ استقلال خود را اعلام کرد اما در سال ۱۹۲۰ به اتحاد جماهیر شوروی پیوست. از زمان شروع حکومت گورباچف تا نهایت آن بر تعداد مساجد در آذربایجان بسیار افزوده و بسیاری از این مساجد با حمایت مالی دولت‌های دیگر مانند سعودی، ایران و عمان ساخته شد همانطور که قرآن‌ها و کتاب‌های دینی بسیاری در میان مردم آذربایجان تقسیم شد. در سال ۱۹۹۱ یک حوزه علمیه تاسیس و قوانین مربوط به دین در قانون اساسی مشخص گردید ، ماده ۶ قانون اساسی آذربایجان را به عنوان یک حکومت سکولار معرفی و ماده ۱۹ جدایی دین از سیاست و برابری تمام ادیان در مقابل قانون را اعلام کرد و مقرر گردید نظام آموزش و پرورش بر اساس سیاست دولت سکولار باشد.
افزایش گرایش مردم به سیاست‌مداران اسلام‌گرا
سیاستمدارن سکولار نگرانی‌هایی در مورد افزایش نفوذ اسلام در سیاست مطرح کرده‌اند اما دیگران معتقدند اسلام در آذربایجان یک پدیده چندوجهی است و نقش بسیار محدودی در سیاست این کشور بازی می‌کند و تعداد کمی از ساکنان آن خواهان تشکیل دولت اسلامی هستند و این مسئله به تطبیق سکولاریسم در آذربایجان در طول دهه‌های طولانی بازمی‌گردد . برخی از تحلیلگران این نظریه را داده‌اند که اگر سیاستمداران سکولار فعلی نتوانند سطح رفاهی و معیشتی مردم را بالا ببرند، اکثریت مسلمان این کشور به سیاستمداران اسلامگرا روی خواهند آورد. در حال حاضر تنها شهر” نارداران” این کشور واقع در ۲۵ کیلومتری باکو، به عنوان یک شهر دینی باقی مانده و هویت اسلامی خود را حفظ کرده است، شهری که همواره با سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت سکولار روبروست و از مشکلاتی رنج می‌برد.
 
500222 787 خطر ظهور تکفیری‌ها در دومین کشور شیعه جهان
فعال شدن گروه‌های افراط‌گرا و سلفی‌ها در آذربایجان و تهدید جامعه شیعیان
“کرنل” پژوهشگر سوئدی متخصص در امور سیاسی و امنیتی منطقه اوراسیا و به ویژه جنوب آسیا، قفقاز، ترکیه و آسیای میانه در اظهاراتی عنوان نموده است: در نتیجه مشکلاتی مانند فقر، فساد، نحوه حکومت و ناامیدی از غرب و پشتیبانی از برخی گروه‌های دینی توسط دولت‌های خارجی، افراط‌گرایی دینی در آذربایجان در حال افزایش است، اما وی با این وجود معتقد است که گروه‌های افراطی هم چنان ضعیف هستند و می‌افزاید: درست است که این افراد در حال حاضر قدرت چندانی ندارند اما در شرایط منطقه‌ای و بین المللی فعلی امکان رشد آنها بسیار بالاست.
“گروه بین‌المللی بحران”، که یک سازمان غیردولتی تحقیقاتی متشکل از سیاست‌مداران برجسته غربی است در گزارش خود در مورد اوضاع دینی آذربایجان آورده است: آذربایجان دولتی لائیک دارد و اغلب ساکنان آن میانه‌رو هستند.
اما با این حال، شرایط منطقه و بحران‌های ناشی از گسترش تروریسم، تکفیری‌ها و وهابیت در کشورهای سوریه، عراق و لبنان، آذربایجان نیز بدلیل داشتن اکثریت شیعه، در معرض خطر هجوم سلفی‌ها قرار دارد که تا کنون بدلیل حکومت سکولار آن و پیمان‌های متعدد با کشورهای صادرکننده تررویسم – از جمله رژیم اسرائیل، آمریکا و برخی کشورهای منطقه – این گروه‌ها همانند آتشی در زیر خاکستر به حیات خود ادامه‌ داده‌اند.
500398 284 خطر ظهور تکفیری‌ها در دومین کشور شیعه جهان
 
برخی از گروه های افراط گرای سلفی فعال در آذربایجان 
سلفی‌ها یکی از گروه‌های افراط‌گرای آذربایجان هستند. “رفیق علی اف” رئیس مرکز تحقیقات اسلامی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۵ نسبت به افزایش فعالیت گروه‌های سلفی این‌چنینی هشدار داد. در اکتبر سال ۲۰۰۷ دولت آذربایجان اعلام کرد یک توطئه تروریستی پیچیده علیه سفرای کشورهای آمریکا و انگلیس و نیز سازمان‌های دولتی‌ را خنثی کرده، یکی از تروریست‌ها را کشته و تعداد دیگری را هم دستگیر نموده است. وزارت خارجه آذربایجان در آن زمان تصمیم گرفت سفارت آمریکا و انگلیس را به دلایل امنیتی برای مدتی تعطیل کند.
این گروه سلفی افرادی نفوذی در ارتش آذربایجان داشت؛ کسانی که ۲۰ نارنجک، مسلسل، تفنگ و دیگر ادوات نظامی را برای حمله برنامه‌ریزی شده به سفارت‌های آمریکا و انگلیس به سرقت برده بودند. شیخ الاسلام پاشازاده رئیس جامعه مسلمانان قفقاز که از سوی برخی عناصر وهابیت نیز مورد تهدید قرار گرفته عنوان نمود: فعالان در مسجد ابوبکر، سلفی هستند و به صورت غیر مستقیم از ناتوانی دولت در اجرای تدابیر ویژه برای مقابله با گروه های سلفی – وهابی در کشور آذربایجان انتقاد کرد.
500221 256 خطر ظهور تکفیری‌ها در دومین کشور شیعه جهان
القاعده و فعالیت‌هایش در آذربایجان در سال ۱۹۹۸ و در حمله به سفارتخانه‌های آمریکا در دارالسلام تانزانیا و نایروبی کنیا که با فکسی ارسال شده از باکو هدایت و انجام شده بود، مشخص شد. آذربایجان پس از آن با امریکا در عملیات‌های مبارزه با تروریسیم افراط‌گرا همراه شد. تعدادی از اعضای جماعت اسلامی نزدیک به القاعده در این کشور دستگیر شده و به قاهره تحویل داده شدند. یکی دیگر از اعضای القاعده به نام “ابوعطیه” در باکو بازداشت و در پی آن اذربایجان موفق به ردیابی عده ای دیگر از این عناصر در خاک خود شد.
جیش‌الله نیز یک گروهک افراطی سلفی است که فعالیت خود را از اواخر دهه نود در آذربایجان آغاز نمود و مسئولیت چند عملیات خرابکارانه از جمله حمله به یک معبد و دفتر بانک بازسازی و توسعه اروپا در باکو را بر عهده گرفت و گمان می‌رود همین گروه برای حمله به سفارت آمریکا نیز نقشه کشیده بود که موفق به انجام آن نشد. جیش‌الله به وسیله “مبارز علی اف” که یک افسر جدا شده از وزارت کشور بود در آذربایجان بنیان نهاده شد. وی با این حرکت قصد داشت سلفی‌گری را هر چه بیشتر در آذربایجان گسترش دهد. این فرد در سال ۲۰۰۰ بازداشت و محکوم به حبس ابد شد.
همزمان با بحران سوریه، بسیاری از این نیروهای تکفیری حاضر در آذربایجان عازم سوریه شده‌اند و بسیاری از آن‌ها نیز در درگیری با نیروهای ارتش به هلاکت رسیده‌اند. با این حال دولت آذربایجان از هرگونه حضور اتباع کشورش در جنگ سوریه و همکاری آنان با گروه‌های تروریستی و تکفیری ابراز بی‌اطلاعی می‌کند؛ بی‌اطلاعی‌ که شاید با تنگ‌تر شدن عرصه بر تکفیری‌ها در سوریه و بازگشت تروریست‌ها به کشورهایشان، برای دولت سکولار آذربایجان بسیار گران تمام شود.

دانیل لیبسکیند کیست؟

Posted: 20 Mar 2014 01:18 AM PDT

صهیونیست ها از آغاز شروع کار خود، به سمت رسانه‌هاى خبرى و تبلیغى رفتند. یکى از سیاست هاى آنها این بود که رسانه‌هاى تبلیغى دنیا را قبضه کنند. امروز این‌گونه است. آنها از اوّلِ کار، یک شگرد تبلیغى را انتخاب کردند که بسیار مهمّ و تعیین کننده بود و تا امروز تأثیرگذار بوده است؛ آن شگرد تبلیغى عبارت است از مظلوم‌نمایى. براى مظلوم‌نمایى، داستان ها و افسانه‌هاى فراوانى جعل شد؛ خبرهایى ساخته شد و تلاش هاى بى‌وقفه‌اى انجام گرفت. امروز هم در نهایت سفّاکى، باز همان تبلیغات ادامه دارد؛ یعنى باز هم مهمترین کار صهیونیستها در دنیاى تبلیغات، مظلوم‌نمایى است.

  525385 603 دانیل لیبسکیند کیست؟
“دانیل لیبسکیند”، یکی از فعالترین معماران یهودی که گرایشات شدید نژادپرستی نیز در تفکرات وی هویدا است

 
در بعد روانى، اسرائیلی ها فعّالیت هاى بسیار مهمّى دارند. همه سیاستمداران، خبرنگاران، روشنفکران، کارگزاران و نخبگان غرب باید در مقابل بناى یادبود کوره آدم‌سوزى سر تعظیم فرود بیاورند؛ یعنى همه، داستانى را که اصل صحّت آن معلوم نیست، مورد تأکید قرار دهند و خود را بدهکار آن داستان قلمداد کنند. اینها روش هایى است که در تبلیغ دارند و همه معطوف به”مظلوم‌نمایى” است.

  525386 797 دانیل لیبسکیند کیست؟
یکی از ابزارهای ویژه رژیم صهیونیستی، با هدف القای مظلوم نمایی، ساخت موزه و بنای یادبود برای یهودیان می باشد

دانیل لیبسکیند، معمار نژادپرست یهودی

یکی از ابزارهای ویژه رژیم صهیونیستی، با هدف القای مظلوم نمایی، ساخت موزه و بنای یادبود برای یهودیان می باشد. برای اجرای این دستورالعمل، معماران یهودی مأمور می شوند تا در نقاط مختلف جهان، نمادی ایجاد کنند و با سخنرانی های گسترده، به تبلیغ مکان مذکور بپردازند. یکی از فعالترین معماران یهودی که گرایشات شدید نژادپرستی نیز در تفکرات وی هویدا است، کسی نیست جز “دانیل لیبسکیند”. وی در سال ۱۹۴۶ در لهستان متولد شد و در اسرائیل به تحصیل موزیک پرداخت و بعد از گذراندن دوره‌های نقاشی و ریاضیات در آمریکا، رشته‌ معماری را پی‌گرفت و در سال ۱۹۷۱ دوره‌ فوق تخصصی در «تئوری وتاریخ معماری» را در انگلستان گذراند.”لیبسکیند” در دانشگاه‌های گوناگون در آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، ژاپن و استرالیا تدریس کرده است. او درسال ۱۹۸۹ برنده‌ مسابقه‌ بین‌المللی «توسعه‌ موزه‌ برلین با بخش موزه‌ یهود» شد.

موزه یهود برلین، شاهکار جعل تاریخ
یکی از آثار معماری لیبسکیند که با تبلیغات بسیار گسترده رسانه های غربی، به روش های گوناگون به مردم معرفی می شد، موزه یهود برلین می باشد. “موزه یهود برلین” به عنوان یادمانی از یهودیان کشته شده در جنگ جهانی دوم در برلین ساخته شد. لیبسکیند برای طراحی این مجموعه به نشانه‌های بارز زندگی یهودیان توجه کرده‌است که این مظاهر به صورت شکل‌های هندسی زاویه‌دار طراحی شده است.

  525387 196 دانیل لیبسکیند کیست؟
موزه یهود برلین، شاهکار جعل تاریخ
دیوارهای سیاه و نا آشنا، فضاهایی که به بن بست می رسند، تاریکی هراس آور و نورکوچکی که با زاویه ای شکسته از گوشه ای به درون می تابد و مسیر ویرانی که به برج هولوکاست منتهی می شود، اجزای این موزه را تشکیل می دهند که به صورت مجزا در کنار هم قرار گرفته اند. کف “موزه یهود برلین” پر است از صورتک های چدنی که بازدید کنندگان باید از رویشان عبور کنند و با پا گذاشتن روی آنها صدایی شبیه جیغ انسان شنیده می شود. خطوط روی بنا هم نشأت گرفته از نقشه شهر برلین و نشان دهنده محله های یهودی نشین و خیابان هایی است که در آنها اتفاق یا حادثه ای مهم و تاریخی مرتبط با یهودیان روی داده است.
  525388 382 دانیل لیبسکیند کیست؟
کف “موزه یهود برلین” پر است از صورتک های چدنی که بازدید کنندگان باید از رویشان عبور کنند و با پا گذاشتن روی آنها صدایی شبیه جیغ انسان شنیده می شود

 
“مسیر سرگردانی”، از فضاهایی تشکیل شده که پنجره هایی به روبرو دارند. این مسیر ها و پنجره ها به چیز خاصی نمی رسند و هدف آنها القای مفهوم سرگردانی به بازدیدکنندگان است. یکی از ورودی ها، از داخل ساختمان کنار موزه است. این بنا در تضاد با ساختار در هم ریخته موزه قرار می گیرد.بنای موزه بر امتداد خط شکسته‌ای شکل گرفته است که بیان سرگذشت یهودیان در طول تاریخ است.
 

525389 990 دانیل لیبسکیند کیست؟
موزه یهود برلین

 
می توان در هم ریختن “ستاره داوود” را در فرم کلی این موزه دید و خوانش های متفاوتی از آن داشت.در این موزه شکستن، معنای نشانه ها و رسیدن به بی معنایی و در عین حال خلق معناهایی جدید و چند گانه را می بینیم.با ایجاد یک فضای خالی یا وید که به شکل خطی از میان پلان نامنظم این مجموعه عبور میکند ،جای خالی یهودیان در برلین را یاد آور می شود. طرح موزه یهود، تاریخ یهود را در لفافه ای مظلوم نمایانه با القای غیر مستقیم عنوان می کند، و مخاطبی که پا به آنجا می گذارد، روایت صهیونیستی هولوکاست  را ناخودآگاه می پذیرد.

آکادمی موزه یهودیان برلین، وقتی لیبسکیند در تفکر باطل خود حریص تر می شود.

لیبسکیند، علاوه بر آنکه یکی از دغدغه های اصلیش خدمت به آرمان های صهیونیسم می باشد، به دلیل شهرتی که از ساخت موزه یهود برلین و با کمک لشگر رسانه ای غرب  کسب کرد، در تفکر باطل خود حریص تر شد. “آکادمی موزه یهودیان برلین” اثری دیگر از “دانیل لیبسکیند” و در جهت هویت سازی برای یهودیان است  که به تازگی تکمیل شده است این موزه با مساحتی ۲۵،۰۰۰ متر مربعی ، در یک طبقه اما پیچیده ، در کنار ساختمان موزه یهود برلین واقع شده است. این سازه که توسط خود معمار بسط داده شده است،شامل مکان هایی همچون؛ کتابخانه ، آرشیو و مرکز آموزش است و دفترهای الحاقی ، انبارها و فضاهای پشتیبان نیز از دیگر فضاهای این ساختمان می باشد و این فاز تکمیلی پروژه مظلوم نمایی یهودیان در شهر برلین می باشد.
بر روی دیواره خارجی نمای ورودی عبارتی از “موسی ابن میمون” ، محقق و فیلسوف یهودی قرون وسطی با این عبارت: «حقیقت را بشنوید ، از هر کسی که آن را بیان می کند» قرار دارد و به آنهایی که در گذشته به جستجو می پردازند، یادآوری می کند که باید آماده پذیرش آنچه می یابند را داشته باشند. این عبارت به پنج زبان ترجمه شده است تا به تقویت پیام آن و ترویج ماهیت این حقیقت بیشتر بپردازد و ذهن بازدیدکنندگان را برای قبول افسانه های یهود آماده کند.
  525390 621 دانیل لیبسکیند کیست؟
آکادمی موزه یهودیان برلین؛ فاز تکمیلی پروژه مظلوم نمایی یهودیان در شهر برلین

 

ساختار شیب دار بنا که در مقابل نمای اصلی گسترده شده است ، تقلیدی از الحاقات موزه در سال۲۰۰۱ است. دو نورگیر سقفی که در بالای مکعب اصلی بنا قرار داده شده اند ، به منظور تاکید بر اهمیت آموزش و دانش در زندگی یهودیان به شکل حروف آ و ب در زبان عبری هستند.


ملکه، موزه یهود دانمارک را افتتاح کرد؛ تداوم مظلوم نمایی و افسانه سازی

 از دیگر بناهایی که توسط “دانیل لیبسکیند” طراحی شده است، “موزه یهود دانمارک” است که  به قدیمی ترین بخش کتابخانه کاخ سلطنتی سابق” بوت هاوس “که توسط پادشاه پنجم مسیحی در سال ۱۵۹۸ بنا گردید, تحمیل شده است.این موزه به طور رسمی توسط ملکه دانمارک گشوده شد. در نمای جلو ساختمان واژه عبری کتاب مقدس ” عمل خوب ” حکاکی شده است.

 

 525391 546 دانیل لیبسکیند کیست؟
  ملکه دانمارک شخصا موزه یهود این کشور را افتتاح کرد

 
نورگیرهای باریک که به جزیی از عناصر تکرار شونده در آثار “دانیل لیبسکیند” تبدیل شده اند، به صورت سنگ فرش با هدف اتصال درون به بیرون و با مسیری نمادین (به کتاب مقدس) می رسد. داخل موزه هیچ خطوط مستقیمی وجود ندارد. لیبسکیند تعمداً دیوارها را اریب و سقف را با تخته های چوبی شیب دار طراحی کرده است تا بازدید کنندگان احساس کنند در یک قایق ایستاده اند و این تداعی گر تلاطم دریاهایی است که هزاران یهودی از دانمارک تحت اشغال نازی به سمت سوئد بی طرف از آن عبور کرده اند.  
 

525392 407 دانیل لیبسکیند کیست؟
موزه یهود دانمارک؛ لیبسکیند تعمداً دیوارها را اریب و سقف را با تخته های چوبی شیب دار طراحی کرده است تا بازدید کنندگان احساس کنند در یک قایق ایستاده اند و این تداعی گر تلاطم دریاهایی است که هزاران یهودی از دانمارک تحت اشغال نازی به سمت سوئد بی طرف از آن عبور کرده اند

بنای یادبود یازده سپتامبر؛ معمار نژادپرست یهودی، پیشنهاد دهنده طرح
پیشنهاد طرح کلی “موزه ۱۱سپتامبر” توسط معمار یهودی، دانیل لیبسکیند صورت گرفت و ساخت این موزه در مرکز تجارت جهانی آغاز گردید. دو استخر بزرگ مربع شکل در محل فونداسیون برج های دوقلو ساخته شد که آبشارهایی از چهار طرف این استخر به مرکز آن سرازیر می شود و هدف اصلی طراحی این استخر، “بازتابش فقدان” عنوان شده است. بدین ترتیب که ۲۹۸۳ اسم بر روی ۷۹ صفحه برنزی، دو استخر آبی که در محل سابق برج های دو قلو ساخته شده اند را در بر گرفته اند. معماران با این شیوه نام قربانیان حادثه ۱۱سپتامبر را در معرض دید همگان قرار داده اند.
 

525393 221 دانیل لیبسکیند کیست؟
بنای یادبود یازده سپتامبر به پیشنهاد دانیل لیبسکیند طراحی و اجرا شد

 

پس از عبور از استخر وارد ساختمان یادبود ۱۱ سپتامبر می شویم. علاوه بر سالن تئاتر، موزه زیرزمینی غارمانندی تعبیه شده است. “دیوارِ چهره” قسمتی از این موزه را تشکیل می دهد که بر روی این دیوار چهره قربانیان به تصویر کشیده شده است. بعد از گذر از دیوارِ چهره به بخشی به نام “سرازیری بازماندگان” می رسیم که خاطره ترس، وحشت  و فرار بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر را برای بازدیدکنندگان تداعی می کند.بعد از آن به “اتاق پرچم” برخورد می کنیم که پرچم نیمه سوخته آمریکا و پرچم رژیم اشغالگر قدس در تمام فضا به چشم می خورد که از آنها به عنوان پرچم یادبود استفاده شده است. در ادامه اتاقی بزرگ تعبیه شده است که در این اتاق فیلم، عکس، مجله و روزنامه کشورهای مختلف جهان را که اخبار حادثه ۱۱ سپتامبر را انعکاس داده اند ،جمع آوری شده است.

 
رژیم صهیونیستی و کلاه گشادی که بر سر کشورهای غربی می رود  
برآوردن نیاز اسرائیل در مورد امنیّت روانى، هزینه های کلانی را به کشورهای غربی تحمیل کرده است. تجربه اروپا در این مورد، عبرت‌آموز است. دولت آلمان صد و پنجاه میلیارد مارک به عنوان خسارت به یهودیان داد؛ اما خسارت یهودیان از آلمان هنوز تمام نشده است؛ باز هم خسارت طلبکارند و باید به آنها داده شود! آنچه یهودیان با آلمان کردند، کم و بیش با برخى کشورهاى اروپایى دیگر – مثل اتریش، سوئیس، فرانسه، حتّى تا چند سال قبل با واتیکان – نیز انجام دادند. همه باید خسارت بدهند؛ این خسارت تمام شدنى نیست!

منبع: مشرق


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.