وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

روز ظهور امام زمان(ع)، نوروز و روزی نو است

Posted: 22 Mar 2014 11:17 AM PDT

می توان گفت روز ظهور امام زمان(ع) نوروز خواهد بود و روزی نو، روزی که تمام طراوت بهاری به همه عالمیان هدیه داده می شود، جهان را عدل و داد فراخواهد گرفت، همان گونه که از جور و ستم پر گشته بود.

  واژه عید در اصل از فعل عاد (عود) یعود است و براى آن معانى مختلفى گفته اند: از جمله خوى گرفته، روزفراهم آمدن قوم و هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلت مند یا حادثه بزرگى باشد.
“گویند از آن رو به این نام خوانده شده است که هر سال شادى نوینى باز آرد” [۱].
در لغتنامه تاج العروس درباره عید آمده است: عید در نزد عرب، زمانى است که در آن شادی ها و یا اندوه ها، باز مى گردد و تکرار مى شود.

عید در قرآن و اسلام

واژه عید در قران یک بار ذکر شده است. قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَةً مِنْکَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقینَ [۲]. ”عیسی بن مریم عرض کرد: خداوندا! پروردگارا ! از آسمان مائده ای بر ما بفرست ! تا برای اول ما و آخر ما ، عیدی باشد، و نشانه ای از تو ؛ و به ما روزی ده؛ و تو بهترین روزی دهندگانی!”.

در تفسیر این آیه آمده است: «عید در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است؛.بازگشت به روزهایى که مشکلات از قوم و جمعیتى برطرف مى شود و بازگشت به پیروزی ها و راحتى هاى نخستین ، عید گفته مى شود. و از آنجا که روز نزول مائده، روز بازگشت به پیروزى و پاکى و ایمان به خدا بوده است؛ حضرت مسیح(ع) آن را «عید» نامیده است. [۳]
مرحوم میبدی در کتاب کشف الاسرار خود می‌گوید:

عید‌، بدین سبب عید نامیده شد که خداوند متعال با رحمت خود به سوی بنده‌اش بر می‌گردد و بنده با فرمانبری به سوی پروردگارش باز می‌گردد.
در اسلام از چندین مناسبت به عنوان عید نام برده شده است. امام صادق(ع) می‌فرماید: «در روز قیامت چهار روز است که از امتیاز خاصی برخوردارند وآن روز عید فطر، عید قربان، عید جمعه و عید غدیرخم است، اما عید غدیر نسبت به عید فطر، قربان و جمعه، نسبت ماه به ستارگان است. [۴] در اعیاد اسلامى به مناسبت این که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکى فطرى نخستین به روح و جان باز مى گردد و آلودگى ها که برخلاف فطرت است از میان مى رود «عید» گفته شده است. امام علی(ع) در این باره می فرماید :« ُ وَ کُلُّ یَوْمٍ لَا یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِیدٍ ؛هر روزی که در آن انسان گناهی نکند عید است » [۵]. امام علی(ع) با این بیان، موضوع ترک گناه را روز بازگشت به فطرت نخستین می داند و ما را به آن دعوت می کند همان گونه که در فصل بهار، طبیعت به شکوه و طراوت خود برمی گردد؛ شکوهی که زمستان آن را از او گرفته بود؛ فصل بهار ما انسان ها نیز بازگشت به فطرت است و بهار ما انسانها در بازگشت به فطرت پاکی است که خداوند در ما به ودیعه گذاشته ؛ و به تعبیر امام علی(ع) همان گناه نکردن و دوری از گناه میباشد.
 

بزرگترین عید

در روایات آمده است که، عید غدیر خم، بزرگترین عید می باشد . در روایتی چنین آمده: ”یَوْمُ غَدِیرِ خُمٍّ أَفْضَلُ الْأَعْیَادِ ؛ [۶] روز غدیر خم با فضیلت ترین عیدها است ». وآن روزی بود که حضرت محمد(ص) علی(ع) را به عنوان جانشین و وصی بعد از خود معرفی می-کند. «هو یَوْمُ نُصِبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَیْهِ فِیهِ عَلَماً لِلنَّاسِ» [۷].روزی که درآن پیامبر(ص) دست علی(ع) را می گیرد و او را به عنوان جانشین بعد از خود معرفی می کند ، و مهر قبولی رسالت پیامبر ، منوط به رساندن این پیغام می باشد یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه‏ [۸]؛ “ای رسول خدا هر آنچه از ناحیه خداوند، بر تو آمده را به گوش مردم برسان که اگر نرسانی رسالت خود را انجام نداده ای[رسالتت ناقص می ماند]». این چه پیغامی است که قبولی رسالت پیامبر، وابسته به آن است؛ رساندن خبر ولایت امام علی(ع) به مردم مُهر قبولی رسالت پیامبر(ص) بود که اگر پیامبر(ص) این پیام را نمی رساند، رسالت او ناتمام بود. در این روز پیامبر(ص)، علی(ع) و فرزندان او را به عنوان ائمه هدی و جانشینان خود به همه معرفی می کند ؛ و این دوازده نور ولایت و امامت ، از امام علی(ع) تا امام مهدی(عج) را به زبان می آورد و می فرمائید « نور از طرف خداوند درمن ، سپس علی(ع) و نسل او تا مهدی قائم (عج) قرار داده شده است» [۹]
آری عید غدیر بزرگترین عید است، عید غدیر بزرگترین ، حادثه تاریخ است ، که قبولی عظیم ترین رسالت آخرین پیامبر و ۲۳ سال زحمت و کوشش او در گرو آن است.
از غدیر تا غدیر

غدیر بزرگترین عید است و عید الله اکبر است، چون روز معرفی امامت و ولایت است. لذا نهم ربیع الاول، روز امامت امام زمان(عج)، نیز عیدی بزرگ و مهم است. چرا که امام علی(ع) و امام مهدی(عج) از یک نور هستند. امام علی(ع)، نهم ربیع را « َ یَوْمُ الْغَدِیرِ الثَّانِی‏؛ روز غدیر دوم » [۱۰] می نامد.
و این بزرگی و عظمت نه تنها در غدیر، که ولایت امام علی(ع) در آن اعلام می شود، بلکه در تمام روزهایی که ائمه ولایت و امامت خود را آغاز می کنند، وجود دارد.
پس نهم ربیع و آغاز امامت و ولایت امام زمان، تالی تلو غدیر، و جریان واحد است که از غدیر آغاز می-شود و با مهدی ، پایان می یابد.

عید واقعی

وقتی که امام مهدی(ع) ظهور می کند، آن روز عید واقعی خواهد چرا که در اعیاد دیگر به تعبیر امام صادق(ع) حزن و اندوه اهل بیت(ع) تازه می شود. « مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یُجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ حُزْنٌ قِیلَ وَ لِمَ ذَلِکَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ [۱۱] ؛هیچ عیدی نیست ،مگر آن که درآن حزن و اندوه ال محمد تازه می شود ،از امام علت آن را پرسیدند؟ امام فرمودند: چون حق اهل بیت(ع) در دستان دیگران است» .

روز ظهور، عید واقعی خواهد بود چرا که تمام حزن و اندوه اهل بیت(ع) تمام شود ، و تمام شکوه و عظمت اهل بیت دوباره برمی گردد . زیرا که امام مهدی(عج) حق اهل بیت را می گیرد و به آن ها برمی گرداند . پیامبر(ص) در این زمینه می فرماید «مهدی حق خداوند و هر حقی را که برای ماست خوهد گرفت» [۱۲]
آری با ظهور حضرت مهدی(عج) تمام ناعدالتی ها رخت خواهد بست و عید واقعی انسانیت همان روز خواهد بود، روزی که امام مهدی(عج) نه تنها حق اهل بیت(ع)، بلکه حقوق تمام انسان ها را خواهد گرفت . و روزی که جادوی فرعونیان، و ستم طاغوتیان، با برق ظهور مهدی خواهد رفت، آن روز، روز عید خواهد بود.

نوروز روز ظهور

در روایتی آمده که ظهور امام زمان(عج) در روز نوروز خواهد بود [۱۳]. (این روایت چه درست باشد یا نباشد) می توان این را گفت که روز ظهور امام زمان(ع) نوروز خواهد بود و روزی نو ، روزی که تمام طراوت نوروزی و بهاری به همه عالمیان هدیه داده می شود، و از ظلم و ستم خبری نخواهد بود، جهان را سراسر عدل و داد فرا خواهد گرفت ، همان گونه که از جور و ستم پر گشته بود [۱۴].
آن روز ، روز برگشت به همة پاکی ها و خوبی هاست. آن روز، روزی است که بدی ها رخت بر خواهند بست. آن روز زمستان خواهد رفت و بهار واقعی سر بر خواهد آورد.

پی نوشت ها:
لغتنامه دهخدا، ذیل واژه عید.
[۲] سوره مائده، آیه ۱۱۴٫
[۳] تفسیر نمونه، ج ۵، ص ۱۳۱٫
[۴] بحار، ج۹۸، باب۴، ص۳۲۳٫
۵ . همان،ج۸۸ ،۱۳۶٫ 
۶٫ وسائل‏الشیعة،ج۷ ،ص۳۸۰ . 
[۷] . الکافی،ج۴ ،ص۱۴۸٫ 
۸٫٫سورة مایده،آیه۶۷٫
[۹] .خطبه غدیر،احتجاج طبرسی،ج۱،ص۶۶٫
۱۰٫ . بحارالأنوار،ج ۳۱ ،ص ۱۲۷
[۱۱] . لکافی،ج۴ ،ص۱۶۹٫ 
[۱۲] .احتجاج طبرسی،ج ۱،ص۶۷٫
۱۳٫ بحارالأنوار،ج۵۶،ص۹۲٫
[۱۴] . الکافی،ج۱ ،ص۳۳۸٫ 
منبع: مرکز تخصصی مهدویت

آمریکا انتقام شکست در سوریه را در اوکراین گرفت

Posted: 22 Mar 2014 11:10 AM PDT

توطئه آمریکایی- صهیونیستی علیه روسیه و عدم پذیرش آن به عنوان یک بازیگر بین‌المللی از مسئله سوریه آغاز شد و با تلاش‌ها برای به آشوب کشاندن روسیه و مسئله اوکراین ادامه یافت. موضوعی که رسانه‌های غرب تا کنون از پوشش آن خودداری کرده‌اند، حقیقت توطئه اطلاعاتی آمریکا، صهیونیست‌ها و اروپا در اوکراین است. اوکراینی که ۴۵ درصد از ساکنان آن را روس‌ زبان‌ها تشکیل می‌دهند. کسانی که در اوکرین هرج و مرج به پا کرده، سازمان‌های حکومتی را آتش زده و به صورت غیر‌قانونی بر حکومت مسلط شدند، همان نازی‌ها و نئو‌فاشیست‌ها و مزدورانی هستند که اقلیت را تشکیل می‌دهند و به وسیله عوامل آمریکا و اروپا جهت براندازی نظام قانونی اوکراین تجهیز شدند؛ کشوری که اهمیتی استراتژیک برای روسیه دارد: گاز روسیه از این کشور به سوی اروپا می‌رود، ناوگان دریای سیاه روسیه در این کشور است، و نیز بسیاری از سازمان‌های صنعتی و نظامی روس‌ها در اوکراین قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این بار دیگر این اقدام غرب با پاسخ قاطع پوتین روبرو خواهد شد به ویژه اینکه سردمداران غربی از مشغله پوتین و دولت روسیه در برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی “سوچی” سوء استفاده کردند تا توطئه خود را به مرحله اجرا برسانند.

526957 836 آمریکا انتقام شکست در سوریه را در اوکراین گرفت

 

آنچه مورد اجماع بسیاری از صاحب نظران سیاسی است این است که وقایع اوکراین ارتباطی به آزادی و دموکراسی ندارد بلکه یک توطئه آمریکایی – صهیونیستی و اروپایی است. “برنار هنری لیفی”روزنامه‌نگار و نویسنده فرانسوی در جمع مخالفان اوکراینی حاضر می‌شود و در یک سخنرانی از زیبایی‌های آزادی، لذت زندگی و آسایش در آغوش غرب و اتحادیه اروپا سخن می‌راند و ادامه می‌دهد که بدون اوکراین وحدت اروپایی کامل نمی‌شود و زمان آن رسیده اوکراین خود را از یوغ روسیه نجات دهد و به سوی پیشرفت حرکت کند. وی در ادامه عنوان می‌دارد: دیگر زمان آن رسیده که سوسیالیسم ایدئولوژیک جای خود را به نئولیبرالیسم دهد و حکومت جدید به تمام این‌ها جامه عمل خواهد پوشاند. حکومت جدید زبان روسی را کلا ملغی اعلام خواهد نمود و حکم بازداشت رئیس جمهور اوکراین “یاناکوویچ” را صادر می‌کند و بدون تاخیر کمک‌های اقتصادی از دولت‌های اروپایی برای اوکراین جمع آوری می‌کند.

526959 940 آمریکا انتقام شکست در سوریه را در اوکراین گرفت

همانطور که برافراشتن پرچم مخالفان دولت سوریه در میدان کی‌یف پیام واضح آمریکا به پوتین و تقابل اوکراین در مقابل موضع روسیه در قبال سوریه بود و پوتین بعد از این جریان از فشار آمریکا بر روسیه از طریق اوکراین اذعان می‌کند و اینکه این اقدامات برای عقب‌گرد روسیه از موضع‌اش در سوریه انجام شده است. روسیه به شدت این درخواست آمریکا را رد کرده و اعلام می‌کند امروز بیشتر از هر زمانی از بشار اسد به عنوان هم پیمان قدرتمند و وفادار روسیه حمایت می‌کند و جایگاه و نقش سوریه در جهان امروز، آن را به جنگ سوریه کشانده است، مسئله‌ای که تغییر قواعد بازی قدیمی و خطوط قرمز و روی‌آوردن به گزینه‌های جدید را می‌طلبد گزینه‌هایی که موازین قدرت در میدان خاورمیانه که – اکنون به منطقه جنگ و درگیری تبدیل شده – را می‌سازد و اسراییل، اردن، و عربستان سعودی از جهنمی که بپا کرده‌اند در امان نخواهند بود.

526956 694 آمریکا انتقام شکست در سوریه را در اوکراین گرفت

در اوج این تحولات، سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما در اظهاراتی روسیه را در چند مورد نصیحت می‌کند و می‌گوید: دخالت نظامی روسیه در اوکراین اشتباهی بزرگ است، اظهاراتی که با پاسخ قاطع وزارت خارجه روسیه روبرو می‌شود و روسیه اعلام می‌کند بهتر است رایس این دست نصایح خود را تقدیم رهبران آمریکا کند، آمریکایی که دائما در حال دخالت نظامی در کشورهای مختلف جهان و لشکرکشی است.

این تحول مهم به این موضوع اشاره دارد که روسیه در حال حاضر تصمیم گرفته یک مشت آمریکا و هم پیمانانش را خواه در سوریه، اوکراین و یا خاورمیانه، با دو مشت پاسخ دهد. زیرا آنچه در اوکراین در حال وقوع است، مقدمه یک جنگ داخلی است که به ناچار به شرکت نظامی روسیه در این جنگ خواهد انجامید. روسیه نشان داده‌ است هیچ تهدیدی در مورد امنیت اقوامش را نمیپذیرد. اما این مسئله در سطح بین‌المللی به جنگ سرد جدید میان آمریکا و روسیه می‌انجامد؛ موضوعی که به جنگ‌های بسیاری در مناطق مختلف جهان که اولین آن خاورمیانه است ختم می‌شود.

526955 674 آمریکا انتقام شکست در سوریه را در اوکراین گرفت

این اولین باری نیست که اسراییل مانند یک چاقوی تیز برای سر بریدن روسیه عمل می‌کند. در سال ۲۰۰۸ سازامان جاسوسی و ارتش این رژیم در دامن‌زدن به بحرانی که گرجستان تجربه نمود نقشی موثر داشتند و به درگیری مسلحانه با روسیه روی آوردند، و مشخص شد که یهودیان صهیونیست نقشی کثیف علیه روسیه چه در زمینه اطلاعاتی با همکاری آمریکا و چه در زمینه نظامی یعنی آموزش ارتش گرجستان و کمک‌های موشکی و هوایی -به شکل مخفیانه- علیه نیروهای روسی ایفا کرده است.

 

چه نقشه‌ای برای خاورمیانه کشیده شده است؟

روزنامه‌های اسراییلی و غربی در یک اقدام هماهنگ خبر پشتیبانی مستقیم نظامی پوتین از حکومت سوریه را پوشش دادند و روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارونوت در یک گزارش می‌نویسد ده‌ها افسر کارکشته نظامی روسی در خلال هفته‌های اخیر وارد سوریه شده‌اند و در کنار ارتش اسد می‌جنگند. این اولین باری است که نیروهای نظامی روسیه وارد مبارزه مستقیم برای سرکوب تروریسم در سوریه می‌شوند مسئله‌ای که از عزم جدی مسکو برای نابودی تروریسم حکایت دارد.

بر‌اساس اطلاعات رسیده، در بین نیروهای نظامی که وارد سوریه شده‌اند افسرانی با بالاترین درجات نظامی روسیه نیز وجود داشته‌اند که به عنوان مشاوران حرفه ای ستاد کل ارتش منصوب شده‌اند و تعدادی دیگر از افسران روس در سمت مشاوران گردان‌های میدانی ارتش سوریه فعال هستند؛ علاوه بر این روسیه کمکهای لجستیکی، اطلاعاتی و تسلیحاتی خود به دمشق را افزایش داده است.

526961 947 آمریکا انتقام شکست در سوریه را در اوکراین گرفت

گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی غرب از پرواز مرتب هواپیماهای روسی حامل انواع سلاح و مهمات به فرودگاه‌های مختلف روسیه خبر می دهند، علاوه بر این، کشتی‌های روسی حامل موشک، تانک، سلاح‌های سنگین و تجهیزات نظامی هر هفته در بندر طرطوس لنگر می‌اندازد؛ اقداماتی که حمایت محکم و همه‌جانبه پوتین از هم‌پیمانش بشار اسد در مقابل حمله احتمالی به دمشق را اثبات می‌کند، حمله‌ای که صاحب‌نظران بین‌المللی آن را بعید نمی‌دانند و یک جنگ منطقه‌ای با هم‌پیمانی اردن، اسراییل و سعودی علیه دمشق را در وهله اول پیش‌بینی می‌کنند.

به ویژه اینکه روسیه ناگهان تصمیم گرفت یک پایگاه عملیاتی دائمی در شرق دریای مدیترانه ایجاد کند، مجموعه‌ای که در حال حاضر با ۱۲ کشتی جنگی و ناوچه و زیردریایی‌های غول‌پیکر فعال است… این موضوع همان چیزی است که احتمال آمادگی روسیه برای یک رویارویی بزرگ در خاورمیانه را تقویت می‌کند و مسئله فقط شکست توطئه آمریکایی – صهیونیستی – وهابی در سوریه نیست. مسئله دیگری که بر این درگیری صحه می‌گذارد اعلام علنی اسراییل مبنی بر ساخت” دیوار خوب” در جنوب سوریه است تا بدین‌وسیله مخالفان ارتش آزاد را حمایت کند و روزنامه اسرییلی معاریو به نقل از سایت گلوبال ریسرچ ”Global research”، نقل می‌کند که “عبدالله بشیر” سرکرده جدید ارتش آزاد در اسراییل آموزش نظامی دیده است.

526966 892 آمریکا انتقام شکست در سوریه را در اوکراین گرفت

همانطور که رهبران نظامی اسراییل، از تشکیل یک گردان نظامی در جولان و آموزش‌های نظامی فشرده خبر دادند؛ اقدامی که دلیل بر احتمال یک برخورد نظامی سوری –اسراییلی در بلندی‌های جولان می‌تواند باشد، زیرا به نظر می‌رسد بشار اسد همزمان با شروع عملیات سقوط دمشق، قصد دارد آزادی بلندی‌ها جولان را نیز اعلام کند. در حال حاضر پنج تیم نظامی سوری کاملا مجهز در منطقه جنوبی هستند که بسیار خوب آموزش دیده‌اند و در درگیری‌های فعلی شرکت نمی‌کنند و فقط جهت رویارویی با نظامیان اسرائیلی در جولان و عملیات احتمالی آزادی این بلندی‌ها، به حالت آماده‌باش هستند.

به نظر می‌رسد این سناریو باعث نگرانی آمریکا و هم پیمانانش نشده به ویژه اینکه عربستان و اسراییل تشنه تغییر در لبنان و سوریه هستند و حاضرند هزینه‌های آن را هرچقدر که باشد بپردازند. کشورهایی که وضعیت کنونی منطقه را مناسب‌ترین فرصت برای از بین بردن محور مقاومت و مخالفان اسراییل، سعودی و سلطه آمریکا در منطقه می‌دانند. به همین دلیل در آخرین دیدارهای مقامات اسرائیل و عربستان از واشنگتن، بر مسئله استراتژی جدید در سوریه تمرکز شد تا اینکه جنگ احتمالی از حدود خاورمیانه بیرون نرود و به جنگی جهانی تبدیل نشود.

اما تا زمان حل‌ نهایی مسئله فلسطین و کنارگذاشتن طرح “ترانسفر”، اجرای سناریوی هرج و مرج فراگیر در منطقه به نفع آمریکا؛ اسراییل، ترکیه، و قطر نیست – ترانسفر یکی از طرح‌های آریل شارون که به موجب آن اسراییل سعى مى‌کرد از طریق قتل عام یا فشار به اعراب فلسطینى ساکن در اسرائیل، آنها را مجبور به فرار کند. اکنون هم سال‌هاست که این افراد به عنوان شهروند درجه دو و سه محسوب مى‌شوند و مورد ظلم و ستم قرار مى‌گیرند. بنابراین انتظار می‌رود این هرج و مرج موازنه قدرت را تغییر دهد و همزمان با آن شرایط برای حل ریشه‌ای موضوع فلسطین آماده شود، موضوعی که در راس گفتگوهای ایرانی – روسی قرار خواهد گرفت.

526967 964 آمریکا انتقام شکست در سوریه را در اوکراین گرفت

یک تمایل قوی و آمادگی جدی از سوی آمریکا و همتایان اروپایی‌اش یعنی فرانسه و انگلیس ،‌هم‌پیمانش اسراییل و نیز گوش به فرمانانش در منطقه یعنی عربستان، اردن، ترکیه و قطر برای یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه وجود دارد. این مسئله‌ای است که روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی به آن پرداخته است. واشگتن‌پست از توطئه‌ای که با مشارکت افسران اطلاعاتی ترکیه، قطر، سعودی، فرانسه و آمریکا شکل گرفته است پرده برمی‌دارد و از نقشه‌ای تحت عنوان دمشق جدید سخن می‌گوید. از جمله مراحل اجرایی این نقشه شامل افزایش محموله‌های سلاح، آموزش منظم مخالفان دولت سوریه در پایگاه‌های نظامی اردن و ترکیه و حتی پاکستان، بهره‌گیری از جدایی‌ها و اختلافات میان گروه‌های تروریستی و تنها پشتیبانی از میانه‌روها مانند جبهه اسلامی و ارتش آزاد است. عربستان این توطئه را “حمله آخر به دمشق” نامیده و برخی رسانه‌ها نام آن را “تیر خلاص” اعلام کرده‌اند؛ حمله‌ای که به صورت مستقیم از اردن به سوی دمشق آغاز می‌شود تا آن را کاملا در اختیار بگیرد.

خلاصه آنچه از نشست واشنگتن تا کنون درز پیدا کرده حاکی از آن است که طرف‌های غربی، عربی و هم‌چنین ترکی اعتقادی به دست کشیدن ایران و روسیه از سوریه ندارند و شرایط فعلی هم اجازه برگزاری یک کنفرانس برای تسویه حساب سیاسی را نمی‌دهد. مادامی که موازنه‌های قدرت در جبهه میدانی سوریه به نفع نظام باشد بهترین کار آن است که معادله قدرت و تسلط را با یک استراتژی جدید تغییر داد؛ همان چیزی که در حال حاضر به دلیل اختلافات سعودی – قطری، و سعودی – ترکی محقق نمی‌شود و باعث شکست این گروه‌ها در سوریه شده است.

امروز بار دیگر روابط آمریکا و سعودی که پس از مدتی به دلیل پرونده هسته‌ای ایران تیره شده بود، می تواند به جای اول خود بازگردد. واشنگتن دوباره قول داد که امنیت هم‌پیمانانش را تامین خواهد کرد و عربستان نیز به تازگی یک توافق نامه امنیتی با فرانسه امضا کرد تا حمایت و پشتیبانی از رژیمش را تقویت بخشد و آن را از خطر سقوط حفظ کند. از سویی “بندر بن سلطان” کنار زده شده و “نایف” جایگزین وی گردید تا در کنا ولی‌عهد “متعب” یک طرح استراتژیک پیشگیرانه جهت عدم بازگشت تروریست‌ها به داخل خاک عربستان را اجرا کند و با اعتماد بر جبهه اسلامی و ارتش آزاد، هماهنگی‌های نظامی جهت جنگ علیه سوریه از طریق اردن را انجام دهد؛ ارتش آزادی که دوباره به دست آمریکا و اسراییل احیا شد. آمریکا این بار در مقابل معادله جنگ بر علیه تروریسم بشار اسد، معادله جدیدی به نام مخالفان معتدل سوریه انتخاب کرده تا به نوعی به آن مشروعیت دهد.

526965 889 آمریکا انتقام شکست در سوریه را در اوکراین گرفت

اما به جز مقامات عربستان، پادشاه اردن هم از جلسه صمیمی و متمایزش با اوباما در کالیفرنیا با شور و شوق و اعتماد به نفس بازگشت به نحوی که رسانه‌های اردن اعلام کردند: این دیدار به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و چالش‌های حکومتی و مردمی بسیار موفقیت‌آمیز بوده است؛ آمریکا از نقش مهم منطقه‌ای اردن تقدیر کرده و اردن نیز به خاطر اعلام این موضع از سوی آمریکا تشکر کرده است. این سخنان بدان معنی است که پس از اینکه خیال پادشاه اردن از جانب حمایت آمریکا از منافعش راحت شد، گام‌های رو به جلوی بسیاری از جمله در مورد جنگ آینده دمشق بر خواهد داشت، اما رسانه‌های اردن همچنان توطئه سقوط دمشق از سوی اردن را تکذیب می‌کنند و مدعی هستند این امر مستلزم حمایت امنیتی مرزهای اردن و سوریه با هم است. اما چه کسی این ادعا را از حکومتی که علنا فعالیت‌های اطلاعاتی فاش شده کشورش را منکر می‌شود، باور می‌کند؟

526962 315 آمریکا انتقام شکست در سوریه را در اوکراین گرفت

صد البته روسیه در مقابل این توطئه ساکت نخواهد ماند به همین دلیل قابلیت های اطلاعاتی در حد یک ابر قدرت را در اختیار سوریه گذاشته – مسئله ای که حتی در جنگ های سرد هم سابقه نداشته است – قابیلت هایی که قرار است در مقابل تروریست ها و هر گونه توطئه نظامی در سوریه بایستد، کارشناسان روس اذعان کرده اند در حال حاضر مسئله سوریه در راس اولویت های رئیس جمهور پوتین است و موسکو این بار آماده دفاع مستقیم است و پوتین در این مسئله با هیچ کس شوخی ندارد.

اما سوالی که اکنون برای همه مطرح است این است که هم‌پیمانان مقاومت و سوریه برای مقابله با حمله جدید چه طرح‌هایی اتخاذ نموده‌اند؟ 

قطعا روسیه، ایران و حزب الله برای حمله احتمالی آینده و هرگونه تحرکات گروه‌های تروریستی تمهیداتی اندیشیده‌اند. تا کنون اطلاعاتی از این محور منتشر نشده است مگر اطلاعات کمی از آمادگی برای یک مقابله بزرگ، عملیات‌های نظامی فعال در مرزهای اردن با جولان اشغالی برای پاک کردن این منطقه از مزدوران اسراییلی، و خبرهایی از تحرک تعداد بسیار زیادی از افراد داعش در شمال و تلاش آنها برای نفوذ به جنوب، خبری که از یک درگیری جدی میان مخالفان سوری در جنوب حکایت دارد.

526960 679 آمریکا انتقام شکست در سوریه را در اوکراین گرفت

کارشناسان آگاه معتقدند که این بار وضعیت بسیار متفاوت است و پس از سقوط کی‌یف پوتین دیگر کوتاه نمی‌آید. همانگونه که وارد شدن اسراییل در جنگ علیه سوریه، دیروز در گرجستان و امروز در اوکراین یک تهدید امنیتی است که نمی‌توان آنرا نادیده گرفت و از کنار آن گذشت.

اما نوبت به عربستان حامی تروریسم بین‌المللی که ثبات منطقه را برهم زده و روسیه و امنیت شهروندان آن را هدف قرار داده نیز رسیده است، وقت آن رسیده که سعودی شر دست‌پرورده‌های خود و دست‌درازی‌اش بر امنیت قومی روسیه در آسیا و منطقه را بچشد. امروز روسیه بر مسئله امنیت قومی‌اش بسیار حساس شده و سقوط دمشق برای او به معنای سقوط مسکو است … و حقیقت این است که کسی نمی‌داند آیا اسد برای فتح مکه و مدینه و آزادسازی آن از قبضه وهابیت اعلام جهاد می‌کند یا به ارسال موشک‌های تشرین کفایت می‌کند.

 

 

منبع:مشرق

 


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.