نحوه کارکرد کامپیوترها
 
وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

نحوه کارکرد کامپیوترها

7- كامپيوترها چگونه كار ميكنند؟

كامپيوترهاي امروزي ديجيتالي اند.و دربين ارقام فقط 0 و1 را مي شناسد يعني هر حروف يا اشكال به تپشهاي الكتريكي تبديل مي گردد كه هرتپش مفهوم يك و عدم آن را صفر گويند.(مدارهای الکترونيکی دووضعيت دارندياجريان برق ازآنهاعبور ميکند يا نمی کند عبور اين جريان مفهوم يك وعدم عبور مفهوم صفر را دارد

به اين صفر ويک ها بيت گويند.) مثل خاموش وروشن شدن لامپ .

مثلاعدد38 برمبنای دو ميشود    2(100110 )

                                                                                          

8-   بيت چيست ؟ کوچکترين واحد حافظه است.

بيت شکل خلاصه شده (Binary Digital ) و مقدار يک صفر در سيستم عددي دودويي ميباشد. در پردازش و ذخيره سازي، بيت کوچکترين واحد اطلاعاتي است که کامپیوتر مورد استفاده قرار ميدهد و بطور فيزيکي بوسيله پالسي که به يک مدار ارسال ميگردد و يا به شکل نقطه کوچکي روي ديسک مغناطيسي که قابليت ذخيره سازي يک يا صفر را دارد، مشخص ميشود. بيتها کمترين اطلاعات قابل فهم براي انسان را ارائه ميکنند. بيتها در گروه هاي هشت تايي ، بايتها را تشکيل ميدهند که جهت ارائه تمام انواع اطلاعات از جمله حروف الفبا و رقمهاي صفر تا نه مورد استفاده قرار ميگيرند.
هر بايت شامل هشت بيت ميباشد . هر بيت را ميتوانيد بصورت يک سوئيچ الکتريکي با دو وضعيت
ON يا OFF و يا يک عدد باينري در مبناي 2 با دو مقدار 0 يا 1 تصور کرد.

بيت : در کامپيوتر از سيستم عدد نويسی مبنای دو استفاده می شود. سيستم فوق را سيستم عدد نويسی باينری نيز می گويند. علت استفاده از مبنای دو در کامپيوتر سهولت در پياده سازی آنها توسط تکنولوژی های موجود الکترونيک است . می توان کامپيوترهائی را ساخت که از مبنای ده استفاده نمايند ولی قطعا" قيمت ساخت آنها شايد مقرون بصرفه نبوده و استفاده از مبنای دو از بعد پياده سازی مطمئنا" مقرون بصرفه تر از ساير مبناهای عدد نويسی است .در مبنای دو از ارقام باينری ( صفر و يک ) استفاده می گردد. کلمه " بيت " از کلماتBinary digitاقتباس شده است . در سيستم عدد نويسی مبنای ده از ده رقم و در سيستم عدد نويسی مبنای دو از دو رقم بمنظور توليد اعداد استفاده می گردد.بنابراين يک عدد باينری صرفا" شامل ارقام صفر و يک است .  برای محاسبه عدد 1011 از چه روشی استفاده می گردد؟  

9- بايت چيست؟ هر8 بيت     =     يک بايت است چرا كه با 8 بيت تا مقدار 256 كاركتر (صفر تا 255) را مي توان نشان داد. درحقيقت كاركترها تا 256تا هستند. 27 تا براي كاركترهاي انگليسي و بقيه براي غير انگليسي

 

حروف و نشانه ها و..راباروش کد گذاری معين ميکنندکه از واحدی بنام بايت استفاده ميشود.

ظرفيت حافظه اصلي/ هارد/ سي دي / فلاپي و.. با بايت اندازه گيري مي شوند

بايت های فراوان ! . برای سنجش ميزان حافظه اصلی ، هارد ديسک  و ... که دارای بايت های فراوانی می باشند از مجموعه ای " پيشوند" قبل از

 نام بايت استفاده می گردد. ( کيلو، مگا ، گيکا   نمونه هائی ازاين پيشوندها می باشند) جدول زير برخی از پيشوندها بهمراه کاربرد هر يک را نشان می دهد.

هر1024 بايت    =     يک کيلوبايت

هر1024 کيلوبايت =  يک مگابايت

هر 1024 مگابايت = يک گيگابايت

هر 1024 گيگابايت = يک ترابايت

هر 1024 ترابايت =  يك پتابايت است

هر 1024 پتابايت =   يک اگزابايت است

هر 1024 اگزابايت  = يک زتتابايت است

هر 1024 زتتا بايت = يك يوتتا بايت است

با توجه به جدول فوق می توان چنين برداشت کرد که : کيلو تقريبا" معادل هزار ، مگا تفريبا" معادل ميليون ، گيگا تقريبا" معادل ميليارد و ... است. بنابراين زمانيکه شخصی عنوان می نمايد که دارای هارد ديسکی با ظرفيت دو گيگا بايت است  ، معنای سخن وی اينچنين خواهد بود : " هارد ديسک وی دارای توان ذخيره سازی دو گيگا بايت ، يا تقريبا" دو ميليارد بايت و يا دقيقا" 2,147,483,648 بايت است ."


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.