دوکوهه
 
وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

مقدمه: چندی پیش به اتفاق یه گروه از بچه های هلال احمر به سمت جنوب محل عملیات های مختلف دوران دفاع مقدس رفتیم به این بهانه مطالبی در مورد محلهای بازدیدمان از جمله دو کوهه، فتح المبین، شرهانی، فکه ، چزابه، دهلاویه، هویزه، طلائیه، زید،شلمچه ، خرمشهر، ماردو اروند برای شما هم میگذارم امیدوارم با این کار توانسته باشم قدمی هرچند کوچک برای شناخت بیشتر ویادی از دوران دفاع مقدس انجام داده باشم

 

دوکوهه                   

دوکوهه نام منطقه ای است در شمال شهر اندیمشک که به خاطر وجود دو تپه در کنار هم ودر دشتی صاف، دو کوهه نامیده شده است. پادگان دو کوهه، یکی از بزرگترین پادگانهای ارتش، پیش از پیروزی انقلاب بود که در فاصله ی 7کیلومتری شهر اندیمشک و160 کیلومتری شهر اهواز واقع شده است .این پادگان در حقیقت متعلق به یکی از تپه های لشگر 92زرهی اهواز میباشد تعدادی ساختمان یک طبقه در ضلع شمالی وغربی، وتعدای ساختمان پنج طبقه درقسمت جنوبی این پادگان قرار دارند؛ ساختمانهایی زخم خورده ونیمه مخروبه که نشانه هایی از جنگ هشت ساله را برتن خود دارند.

تیپ7ولیعصر(ص) تیپ14 امام حسین (ص) تیپ تازه تأسیس محمد رسول الله(ص) به فرمان دهی{حاج احمد متوسلیان} تیپ 17 دی قم وتیپ 8نجف اشرف، از نخستین ساکنان دوکوهه بودند که با استقرار در این پادگان ضمن فراگیری آموزشهای لازم وسازمان دهی برای شرکت در عملیات های مختلف، آماده ی جان فشانی میشدند.

اگر اندیمشک را دروازه ی خوزستان بدانیم، دوکوهه دروازه ی جبهه های جنوب است؛ چرا که نخستین گروههای اعزامی بسیج در 28بهمن سال60 سکوت پادگان را در هم شکستند ودر اسفند همان سال اعزام چزابه شدند تا حمله ی ارتش عراق را دفع کنندواین آغازی بود بر دل دادگی های دوکوهه با رزمندگان.

 

حسینه ی حاج همت

 

فرماندهان ونیروهای بسیجی، حسینه ی حاج همت را در حدفاصل زمین صبحگاه وساختمان های پنج طبقه احداث کرده اند، این حسینه به شکل مکعب مستطیل است، دیوارهای سیمانی وسقفی مرکب از پلیت وپشم شیشه داردو چهار در ورودی درچهار طرف آن گرفته اند.

گردان ها وگروهان ها علاوه بر برپایی نمازهای جماعت ومحافل دعا وعزاداری، برخی جلسات کلاسهای عقیدتی سیاسی واخلاق، مطالعه وبحث های علمی ومذهبی خودرا دراین حسینیه برگزار می کردند.

درچهارم آذرسال65 چندین هواپیمای عراقی دوکوهه را بمب باران کردند. دراین بمب باران محل نگهداری خودروهای اسقاطی ، قسمت های فوقانی چند ساختمان وظلع غربی حسینیه ی حاج همت به وسیله ی کالیبرهواپیما مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

 

میدان صبحگاه

از به یادماندنی ترین مراسمی که پادگان دو کوهه هرگزآن را فراموش نخواهدکرد، مراسم صبحگاه لشگر روسول الله(ص) است. هریک از گردان ها و واحدها برای ورود به محوطه ی زمین صبحگاه شعاری مخصوص به خود داشتند .دراین میان پخش سرودهای حماسی از بلندگوی میدان نشاط خاصی را درفضا می پراکند.

 

حسینیه گردان تخریب

در دو کیلومتری حسینه ی حاج همت، سوله ی شیروانی شکل قرار دارد که حسینیه ی گردان تخریب می باشد. رزمندگان تخریبچی در اطراف این حسینیه قبرهایی را برای عبادت وتهجد حفر کرده بودند ودر دل شب، مشق اخلاص مینگاشتند.

 

یادمانده ها

برای تهیه مهمات عملیات حتمأ باید حاج احمد متوسلیان را میدیدم.به طرف اتاق حاج احمد حرکت کردم.دراتاق باز بود خودش نبود یکی از برادرها گفت:مطمأن نیستم ولی فکر میکنم بدانم کجاست.

به طرف دستشویی رفتیم درست حدس زده بود؛ حاجی سطل به دست ، دست شویی ها را نظافت میکردداغ شدم آن برادر دوید جلو تا سطل را بگیرد حاج احمد یک قدم عقب کشید وهمین طور که مشغول کاربود گفت:یادت باشد فرمانده در موقع جنگ برادر بزرگتر همه به حساب میشودودر بقیه ی مواقع کوچک ترین آنها.

 

حرفی از جنس دیگر

قطارها دوکوهه را از یاد برده اند دیگر درکنار آن نمیایستند وبسیجی ها را پیاده نمیکنند قطار دوکوهه را فراموش کرده اند وهر روز بی رحمانه از کنارش میگذرند .اما شهیدان با دوکوهه انسی دارند که مپرس با ذره ذره ی خاکش با زمینش با دیوارهایش با ساختمانهایش وبا همه ی آن چه که هرگز به چشم ما نمی آید میگویی نه؟ از حوض روبه روی حسینیه ی حاج همت بپرس که همه ی شهدای دو کوهه با آب آن وضو ساخته اند از تابلوهایی که به یاد شهدا در اطرافش روییده اند بپرس که همه یادآور الفت شهیدان با این حوض هستند من چه بگویم؟ که تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
جمعه 12 اسفند 1390برچسب:دوکوهه, :: 13:12
وحید جنتی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.