اروند کنار
 
وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

مقدمه: چندی پیش به اتفاق یه گروه از بچه های هلال احمر به سمت جنوب محل عملیات های مختلف دوران دفاع مقدس رفتیم به این بهانه مطالبی در مورد محلهای بازدیدمان از جمله دو کوهه، فتح المبین، شرهانی، فکه ، چزابه، دهلاویه، هویزه، طلائیه، زید،شلمچه ، خرمشهر، ماردو اروند برای شما هم میگذارم امیدوارم با این کار توانسته باشم قدمی هرچند کوچک برای شناخت بیشتر ویادی از دوران دفاع مقدس انجام داده باشم

اروند

 

اروند رود رودخانه ی بزرگی است در جنوبی ترین نقطه ی سرزمین ایران که در کنار آن بزرگترین نخلستان جهان قرار دارد .رودی که از بصره می آید، از نهر خیٌن در جنوب شلمچه به مرز ایران می رسد وپس از آن ، خط مرزی مشترک ایران وعراق می شود.کارون نیز در خرمشهر به آن می پیونددوپیش از آن که به خلیج فارس برسد، 81کیلومتر را در مرز ماودر جنوب آبادان می پیماید. درطول روز، چهارم جزر ومد(دوجزرودومد) اتفاق می افتد که در زمان مَد جریان آب به سمت بصره حرکت می کند ودر هنگام جزر، در جهت عکس .این دو جریان متفاوت آب، اروند را به رودخانه ای پیچیده تبدیل کرده است.

درآن سوی رود ودر سرزمین همسایه، نخلستان های بصره همه جا را پوشانده است. غروب 20بهمن سال1364 سه هزار بسیجی ، لباس غواصی برتن کردند و آماده شدند تا با عبور از عرض 600تا150متری اروند ، وارد منطقه ی عراقی ها شوند. عراقی ها به کمک رازیت (یک نوع رادار سطحی) دوربین های دید در شب، پروژکتورهای قوی، دیدگاه های فراوان، سنگرهای چند دهنه در نزدیک ترین نقاط ساحل واسکله های مستحکم ، بر اروند اشراف کامل داشتند؛ اما رزمندگان با عبور از موانع به شناسایی وعملیات پرداختند.

 

اروند کنار

اروند کنار منطقه ای پراز نخلستان است که در حاشیه اروند رود وروبروی فاو عراق قرار دارد.پیش از عملیات ولفجر8 ایرانی ها همه ی فعالیت های مهندسی ، تدارکات وپشتیبانی عملیات هایشان را از میان نخلستان های این منطقه انجام میداند.

نیروهای مهندسی با عریض نمودن نهرهایی که به اروند می رسند، امکان انتقال نبروها به وسیله ی قایق را به اروند رود فراهم آوردند.نیروهای توپخانه نیز با قرار گرفتن در مکان هایی مناسب در اروند کنار توانستند نقش موثری در جریان عملیات ایفا کنند.

سردار فتح االله جعفری این گونه روایت می کند که: برای انتقال توپخانه نمی شد مواضع ایجاد کرد.مهندسی سپاه ، جاده هایی موازی جاده ی خسروآباد ساخت تا توپخانه بر آن جاده مستقر شود وبتواند جاده های استراتژیک امالقصر والبحار را هدف قرار دهد ودشمن را که از بصره به سمت خط مقدم می آمد ، بزند.

 

عملیات والفجر8

پس از ماه ها آموزش تدارک، شناسایی، آماده سازی منطقه، انتقال نیروو...که بیش تر در پوشش نخلستان های جزیره ی آبادان انجام شد، عملیات والفجر8 در ساعت 22و10 دقیقه ی روز20/11/64 با رمز یا فاطمه الزهرا(ص) در حد فاصل خسرو آباد تا رأس البیشه با عبور از اروند در نزدیکی سنگرهای دشمن کمین کرده بودند، تهاجم خود را برای شکستن خط دشمن وپاک سازی آن آغاز نمودند.هم زمان ، آتش پرحجم ادوات وتوپخانه ی خودی روی ساحل جنوبی شورع شد.این عملیات با هدف درهم شکستن ماشین جنگی عراق، فتح شهر فاو، قطع ارتباط دریایی عراق با خلیج فارس وتهدید شهر دهبر، عراق انجام گرفت که در طی آن نزدیک به 80کیلومتر مربع از خاک عراق به تصرف رزمندگان اسلام درآمدو تمامی اهداف عملیات با وجود آتش سنگین عراق وبمب باران شیمیایی محقق شد.

 

روایت دوست ودشمن

سردار غلام علی رشد، معاون عملیات فرمانده ی سپاه: عملیات فاو بزرگترین عملیاتی بود که بعداز دو عملیات خیبروبدر، سپاه در نیمه ی دوم سال1364 پیشنهاد کردوبه تصویب رسید، سپس طرح ریزی واجرا شد.منطقه ی اصلی عملیات فاو، غرب اروندوانتهای شبه جزیره ی فاو در خاک عراق بود.سپاه علاوه بر اجرای عملیات فاو، برای اجرای تک پشتیبانی در مقابل خرمشهر ، با عبور از اروند ، جزیره ی ام الرصاص را تصرف کردو78روز مقابل پاتک های دشمن مقاومت کرده ومنطقه را تثبیت نمود.

کنت تیمرمن محقق آمریکایی : نیروهای رزمنده ایرانی کاری کردند که تا آن زمان از نظر تمام ناظران نظامی غیر ممکن بود.آن ها با یاری از هزاران رزمنده ی پاسدار از اروند گذشتند وشهر صنعتی فاو را تسخیر کردند.حالا کویت در تیرس نیروهای ایرانی بود .پاتک های پرحجم عراق نتوانست ایرانی ها را از فاو بیرون کند.ترس از پیروزی ایرانی ها در جنگ، طلبکاران عراق را به وحشت انداخت.آن ها به تکاپو افتادند که نکند عراق شکست بخورد.

 

یادمانده ها

والفجر8 را یادش است. بعداز سه روز سرگردانی ، سه ی نصفه شب رسیدند. سوزمی آمد تا مغز استخوانش میلرزید گرگ ومیش هوا را یادش است وزخمی ها را که غواص بودند.که زیاد بودند بیرون اورژانس روی زمین، ردیف، گذاشته بودندشان .لباس هاشان خیس، خونی ولجن مال، چسبیده بود به تنشان می لرزیدند؛ بی صدا ؛ حتی رمق ناله کردن نداشتند.

 

تا وارد آب شدیم فین(کفش مخصوص غواصی) بعضی بچه ها افتاد با کمک بقیه آمدند.وسط آب،جریان تند شد .خسته بودیم .شرایط هم سخت بود بچه ها مدام یا مهدی می گفتند و وجعلنا می خواندند .بعدأ فرمانده می گفت: من صدای شما را می شنیدم.

وخوش بختانه عراقی ها نشنیده بودند.

 

در ساحل عراق منتظر آغاز عملیات بودیم، سرباز عراقی با میله آمد طرفم؛ انگار دیده بودم.نفسم بند آمد. تکان نخوردم.زیر گل ولای مخفی بودم. آمد طرفم.پا گذاشت روی کمرم .متوجهم نشد. رفت میله اش را آن طرف تر کوبید زمین.با پتک چند ضربه هم بهش زد وبرگشت.

 

غواص ها سه ساعت وقت داشتند که از اروند بگذرند؛ بک ساعت برای گذاشتن از700متر چولان وگل ولای ساحل خودی، 15دقیقه برای آرایش گرفتن در ساحل رودخانه یک ساعت برای عبور از اروند 45دقیقه هم برای گذشتن از ساحل عراق ورسیدن به سنگرهای دشمن.

 

حجت ایرانی مسئول دسته بود. قایقش روی آب خاموش شد؛ با سرعت می رفت سمت خلیج .چند بار محکم کوبید به قایق داد زد: چرا می خواهی پیش مسئولینم شرمنده باشم؟

موتور قایق روشن شد وراه افتاد.

گزارش یک رزمنده ی از خط برگشته : دشمن در  منطقه ی درگیری شیمیایی ریخته است .بسیاری از عراقی ها هم شیمیایی شده اند .خیلی از نیروهای دشمن آماده ی اسیر شدن هستند، اما کسی نیست آن ها را عقب بیاورد.از هشت تانک دشمن که در منطقه مانور می دادند ، پنج تایش را بچه ها زدند .غالب مقرهای دشمن تصرف شده است .از گردان ما چند نفر بیش تر سالم نیستند؛ سی، چهل نفر مجروح شده اند.

 

یادمان شهدای والفجر8

این یادمان در سی کیلومتری آبادان وارزق روبروی شهر فاو عراق ودرساحل شمالی اروند کنار قرار دارد.این یادمان را بنیاد حفظ آثارونشر ارزشهای دفاع مقدس ومسئولان اروند کنار وآبادان احداث کرده اند. در روز عاشورای سال 1380 هشت شهید گمنام دفاع مقدس با حضور پرشکوه مردم منطقه اروند کنار ، کاروان های راهیان نور، لشگر25کربلاوارتش ، تشییع ودر زیر یادمان تدفین شدند.

حرفی از جنس دیگر

آماده شوبرادر! وقت رفتن فرا رسده است. حسین بن علی (ع) انتظار می کشدکه شما راحلان طریق عشق با کاروان تاریخ بدو ملحق شوید. بگذار اهل ظاهر، درجنگ ، جز ترس ومرگ نبینند.ما این جنگ را دری از درهای بهشت می دانیم که خداوند جز بر خاصه ی اولیای خویش نمی گشاید واین چنین ، حال مااکنون ، حال عاشقی است که به سوی معشوق می رود.


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:اروند کنار, :: 16:27
وحید جنتی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.